این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۲۷-۱۳۳
عنوان فارسی
رابطه بین ویژگیهای کارآفرینانه و مولفههای سازمان یادگیرنده؛ دانشگاه کاشان
چکیده فارسی مقاله
اهداف: توجه به ویژگیهای کارآفرینی از ضروریات زمان حاضر بوده و بستر مناسب برای پیادهسازی آن، بحث تبدیل دانشگاهها به سازمانهای یادگیرنده است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین ویژگیهای کارآفرینانه و مولفههای سازمان یادگیرنده در دانشگاه کاشان بود. روشها: در این تحقیق توصیفی- همبستگی، از بین اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 91-1390 با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم و با استفاده از فرمول کوکران 98 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت 95 نفر از آنها مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، دو پرسشنامه محققساخته سازمان یادگیرنده با 37 گویه و پرسشنامه کارآفرینی با 47 گویه بر اساس مقیاس پنجدرجهای لیکرت بود. تحلیل دادهها با آزمونهای استنباطی ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، T تکنمونهای و تحلیل واریانس یکطرفه انجام شد. یافتهها: میانگین ویژگیهای کارآفرینی اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان بالاتر از حد متوسط بود. بین همه ویژگیهای کارآفرینانه و سازمان یادگیرنده همبستگی مثبت و معنیدار وجود داشت. بین میانگین ویژگیهای کارآفرینی بر اساس وضعیت استخدامی، رشته تحصیلی و جنسیت تفاوت مثبت و معنیداری مشاهده شد، اما این تفاوت بر اساس مرتبه علمی معنیدار نبود. تمام مولفههای کارآفرینی یعنی توفیقطلبی (27%)، مرکز کنترل درونی (18%)، استقلالطلبی (35%)، تحمل ابهام (44%)، خلاقیت (21%) و ریسکپذیری (30%) از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان قابلیت پیشبینی سازمان یادگیرنده را داشتند. نتیجهگیری: بین ویژگیهای کارآفرینی و سازمان یادگیرنده در دانشگاه از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان رابطه مستقیم وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کارآفرینی، اعضای هیات علمی، خلاقیت، ریسکپذیری
عنوان انگلیسی
Relationship between Entrepreneurship Traits and Learning Organization Dimensions Kashan University
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Paying attention to entrepreneurial characteristics is one of the present time necessities and appropriate theme to implement it is turning the universities into learning organizations debate. The aim of this study was to investigate the correlation between entrepreneurial characteristics and the parameters of the learning organization at Kashan University. Methods: In this descriptive correlational study 98 samples were selected among Kashan University faculty members using stratified random sampling proportional to the size using Cochran formula in 2011-12 that 95 persons were studied finally. Data were collected by two researcher-made questionnaires including learning organization questionnaire with 37 items and the entrepreneurship questionnaire with 47 items based on five-point Likert scale. Data were analyzed using Pearson's correlation, linear regression, one-sample T and one-way ANOVA tests. Findings: The characteristics of entrepreneurial of Kashan University faculty members mean were above the average. There was positive and significant correlation between all entrepreneurial characteristics and learning organization. A significant and positive correlation was observed between characteristics of entrepreneurship mean based on employment status, field of study and gender differences were, but it was not significant based on academic rank. From Kashan faculty members point of view all parameters of entrepreneurship i.e. the need for achievement (27%), internal locus of control (18%), independence (35%), tolerance of ambiguity (44%), creativity (21%) and risk taking (30%) were capable of predicting the learning organization. Conclusion: There is a direct correlation between characteristics of entrepreneurship and learning organization from Kashan University faculty member’s viewpoint.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Entrepreneurship, Faculty, Creativity, Risk taking
نویسندگان مقاله
حمید رحیمی | rahimi h
educational sciences department, human sciences faculty, kashan university, qotb-e-ravandi boulevard, kashan, iran
کاشان، بلوار قطب راوندی، دانشگاه کاشان، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-342-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات