این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۴۱-۱۴۷
عنوان فارسی
رابطه تفکر انتقادی با سواد اطلاعاتی در دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: سواد اطلاعاتی از اساسیترین نیازهای زندگی در جامعه اطلاعاتی است . از سوی دیگر، یکی از عواملی که افراد را در دسترسی به اطلاعات کمک میکند، مهارت تفکر انتقادی است که گسترش آن یکی از مهمترین اهداف آموزش پزشکی در عصر فناوری بهشمار میآید. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تفکر انتقادی با سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان رشتههای پزشکی بود. روشها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 150 نفر از دانشجویان که در سال تحصیلی 92-1391 در دانشگاه علومپزشکی شیراز مشغول به تحصیل بودند بهروش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا "فرم ب" و پرسشنامه محققساخته سواد اطلاعاتی مورد استفاده قرار گرفت. پایایی پرسشنامه تفکر انتقادی با روش کودر- ریچاردسون 69/0 و پایایی پرسشنامه سواد اطلاعاتی با روش آلفای کرونباخ 79/0 تعیین شد. برای بررسی روایی هر دو پرسشنامه نیز از روایی صوری با نظر متخصصان استفاده شد. دادههای بهدستآمده بهکمک نرمافزار SPSS 19 و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین میانگین نمرات تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی رابطه معنیدار وجود داشت. همچنین رابطه زیرمولفههای ارزشیابی، استنباط، تحلیل، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی با سواد اطلاعاتی مستقیم و معنیدار بود. نتیجهگیری: بین مهارت تفکر انتقادی و زیرمولفههای آن با سواد اطلاعاتی رابطه مستقیم وجود دارد. بنابراین ارتقای مهارت سواد اطلاعاتی در دانشجویان رشتههای علوم پزشکی به فرآیند تفکر انتقادی وابسته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر، سواد اطلاعاتی، دانشجویان علوم پزشکی، ادراک
عنوان انگلیسی
Relationship between Critical Thinking and Information Literacy of Medical Sciences Students
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Information literacy is one of the most basic needs of life in the information society. On the other hand, one of the factors that helps people to access the information is critical thinking skill that its development is considered as the one of the most important goals of medical education in the technology era. Current study aimed to investigate the relationship between critical thinking and information literacy among medical students. Methods: In this descriptive-analytic study, 150 students who were studying in 2012-13 in Shiraz University of Medical Sciences were selected by random cluster sampling. For data collection, the California critical thinking questionnaire "B Form" and the information literacy researcher-made questionnaire were used. Reliability of critical thinking questionnaire was assessed 0.69 using Kuder-Richardson and reliability of information literacy questionnaire was assessed 0.79 using Cronbach's alpha. To assess the validity of both questionnaires face validity was used using expert consensus. Obtained data were analyzed using SPSS 19 software by Pearson correlation test. Findings: There was a significant correlation between critical thinking and information literacy Scores. Also there was a direct and significant correlation between the sub-components of the evaluation, inference, analysis, deductive and inductive reasoning with information literacy. Conclusion: There is a direct relation between critical thinking skill and its sub-components with information literacy. Therefore, promotion of information literacy skill in medical sciences students depends on the process of critical thinking.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رحیم مرادی | moradi r
shahid moradi alley, front of taavon office, taleqani 24 meter street, delfan, lorestan, iran, postal code 6831733111
لرستان، دلفان، خیابان 24متری طالقانی، روبه روی اداره تعاون، کوچه شهید مرادی. کد پستی 6831733111
خدیجه علی آبادی | ali aabadi kh
educational technology department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
آذر خزایی | khazayi a
educational technology department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
بهنام رسولی | rasouli b
educational technology department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-790-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات