این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۴۷-۱۵۴

عنوان فارسی عوامل موثر بر رضایتمندی تحصیلی؛ دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم
چکیده فارسی مقاله اهداف: رشد و توسعه هر جامعه متاثر از نیروی آموزش‌دیده آن جامعه بوده و شناسایی فاکتورهای موثر در رضایتمندی تحصیلی و فراهم‌کردن آنها، گامی به سوی توسعه پایدار است. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر رضایتمندی تحصیلی از دیدگاه دانشجویان انجام گرفت. روش‌ها‌: این مطالعه توصیفی- مقطعی با مشارکت 315 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم به‌صورت سرشماری در سال 1391 انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه محقق‌ساخته 44سئوالی بود که رضایتمندی تحصیلی را در شش بُعد فردی، آموزشی، اخلاقی، مدیریتی، رفاهی و شغلی بررسی می‌نمود. آنالیز اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار SPSS 16 و آمار توصیفی انجام شد. یافته‌ها: مهم‌ترین متغیرهای مرتبط با رضایتمندی تحصیلی از دیدگاه دانشجویان به ترتیب شامل استفاده از کادر آموزشی مجرب برای ارایه دروس، القای اعتمادبه‌نفس توسط اساتید و مسئولان و ارتباط مناسب همراه با احترام متقابل بین دانشجویان با اساتید بود . کمترین عوامل موثر در رضایتمندی تحصیلی نیز به ترتیب شامل برگزاری کلاس‌ها در نوبت صبح، شیوه تدریس سخنرانی و ایجاد انگیزه و علاقه کافی توسط اساتید در دانشجویان بود . ابعاد اخلاقی و روان‌شناختی، مهم‌ترین عامل مرتبط با رضایتمندی تحصیلی از دیدگاه دانشجویان شناخته شد. نتیجه‌گیری: استفاده از کادر آموزشی مجرب برای ارایه دروس، القای اعتمادبه‌نفس توسط اساتید و مسئولان و ارتباط مناسب همراه با احترام متقابل بین دانشجویان با اساتید، مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در رضایتمندی تحصیلی از دیدگاه دانشجویان هستند. همچنین بُعد اخلاقی و روان‌شناختی، مهم‌ترین بُعد موثر در رضایتمندی تحصیلی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتباطات، برنامه آموزشی، سخنرانی، اخلاق

عنوان انگلیسی Effecting Factors on Academic Satisfaction Viewpoint of Jahrom University of Medical Sciences Students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The growth and development of each society is affected by its trained people and identify the effective factors on academic satisfaction and providing them is a step towards sustainable development. This study aimed to determine effective factors on academic satisfaction from student’s viewpoint. Methods: This descriptive cross-sectional study was done with participation of 315 Jahrom University of Medical Sciences students using census sampling in 2012. Data gathered using a researcher-made questionnaire containing 44 questions that it was evaluating academic satisfaction in six individual, educational, ethical, management, welfare and professional dimensions. SPSS 16 and descriptive statistics were used for data analysis. Findings: The most important variables related to academic satisfaction from students viewpoint were using qualified teaching staff for course presentation, confidence instill by teachers and administrators and good relationship with mutual respect between students and teachers, respectively. The least effective factors in academic satisfaction were holding classes in the morning, lecture teaching method and providing sufficient motivation and interest in students by teachers, respectively. Ethical and psychological dimensions were identified the most important factors associated with academic satisfaction from students' viewpoint. Conclusion: Using qualified educational staff for courses presentation, confidence instills by teachers and administrators and proper communication with mutual respect between students and teachers are the most important effective factors in academic satisfaction from students' viewpoint. Also, ethical and psychological dimensions are the most important dimensions in academic satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Communication, Curriculum, Lectures, Ethics

نویسندگان مقاله علی دهقانی | dehghani a
nursing department, nursing amp;amp; midwifery faculty, jahrom university of medical sciences, motahari street, jahrom, iran
جهرم، خیابان مطهری، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه پرستاری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جهرم (Jahrom university of medical sciences)

رسول بهارلو | baharlou r
immunology department, medicine school, jahrom university of medical sciences, jahrom, iran
گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جهرم (Jahrom university of medical sciences)

آرمیتا بن راضی غابش | ben razi ghabesh a
nursing amp;amp; midwifery school, jahrom university of medical sciences, jahrom, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جهرم (Jahrom university of medical sciences)

فروغ فرخ آبادی | farokh abadi f
nursing amp;amp; midwifery school, jahrom university of medical sciences, jahrom, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جهرم (Jahrom university of medical sciences)

زهرا زارعی | zarei z
nursing amp;amp; midwifery school, jahrom university of medical sciences, jahrom, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جهرم (Jahrom university of medical sciences)

لیلا مهبودی | mahboudi l
nursing amp;amp; midwifery school, jahrom university of medical sciences, jahrom, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جهرم (Jahrom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-734-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات