این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۵۵-۱۶۰

عنوان فارسی همبستگی بین نمرات ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان، مدیر گروه و رئیس دانشکده
چکیده فارسی مقاله اهداف: ارزش‌یابی استاد نقش مهمی در برنامه‌ریزی و بهبود کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها دارد. یکی از چالش‌هایی که دانشگاه‌ها با آن مواجه‌اند، استفاده از روش‌ها و منابع مناسب برای ارزیابی عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی است. این مطالعه با هدف تعیین میزان همبستگی بین نمرات ارزش‌یابی استاد توسط دانشجویان، مدیران گروه‌های آموزشی و روسای دانشکده‌ها انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، نمرات ارزش‌یابی 205 نفر از اعضای هیات علمی علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در سال تحصیلی 91-1390 مورد بررسی قرار گرفت. نمرات ارزش‌یابی مربوط به تمامی اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه بود که توسط سه گروه دانشجویان, مدیران گروه‌ها و روسای دانشکده‌ها به اساتید داده شده بود. برای گردآوری داده‌ها از سه پرسش‌نامه که روایی و پایایی آنها قبلاً مورد تایید قرار گرفته بود، استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 18 و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمرات ارزش‌یابی اساتید توسط دانشجویان، مدیران گروه‌های آموزشی و روسای دانشکده‌ها به ترتیب 40/0±07/4، 49/0±44/4 و 52/0±39/4 بود. بین نمرات ارزش‌یابی اساتید توسط مدیران گروه‌ها و روسای دانشکده‌ها رابطه معنی‌دار آماری وجود داشت (0575/0= r ؛ 0001/0= p )، اما در سایر موارد همبستگی معنی‌دار مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: میزان توافق مدیران گروه‌ها و روسای دانشکده‌ها در مورد ارزش‌یابی استاد با همدیگر بیشتر از میزان توافق آنها با دانشجویان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توافق، آموزش، دانشکده، دانشجویان

عنوان انگلیسی Correlation between Teachers' Evaluation Scores by Students, the Department Head and the Faculty Dean
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Teacher evaluation plays an important role in educational planning and educational quality improvement in the universities. Universities are faced with using the appropriate methods and resources for evaluation the faculty members’ performance as a challenge. This study aimed to determine the correlation between the teacher ’s evaluation scores obtained from the students, department heads and faculty deans. Methods: In this descriptive-cross-sectional study, evaluation scores of 205 basic sciences faculty members of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2011-12 were studied. The scores were related to the all non-clinical faculty members that were obtained from the students, department heads and faculty deans. Data were collected using three questionnaires which validity and reliability were approved formerly. Data were analyzed by SPSS 18 software using Pearson correlation coefficient. Findings: The mean score of teacher evaluation by the students, department heads and faculty deans were 4.07±0.40, 4.44±0.49 and 4.39±0.52, respectively. There was a significant correlation between the evaluation scores of department heads and the faculty deans (p=0.0001 r=0.0575), but no significant correlation was observed in the other cases. Conclusion: Level of agreement between department heads and the faculty deans in teacher evaluation is higher than the level of agreement with the students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic, Education, Evaluation Studies, Students

نویسندگان مقاله عبدالحسین شکورنیا | shakurnia a
immunology department, medicine faculty, ahvaz jundishapour university of medical sciences, golestan boulevard, ahvaz, iran
اهواز، بلوار گلستان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، دانشکده پزشکی، گروه ایمنی شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

مریم طاهرزاده | taherzadeh m
evaluation department, educational development center, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
گروه ارزشیابی، مدیریت مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-281-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات