این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۶۱-۱۶۶
عنوان فارسی
تاثیر فیلتر فرکانسی اطلاعات دیداری بر جلب توجه؛ کاربست یافتههای علوم اعصاب شناختی در آموزش الکترونیکی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: وجوه متفاوت اطلاعات بینایی بهوسلیه فرکانسهای متفاوتی به سیستم بینایی ارسال می گردد. بدین نحو که جزئیات تصویر به وسیله فرکانس بالا و کلیات آن به وسیله فرکانس پایین انتقال مییابد. هدف از این مطالعه بررسی تفاوت توجه به تصاویر فیلترشده و بدون فیلتر اطلاعات در دانشآموزان ابتدایی و راهنمایی بود. روشها: این پژوهش مقطعی مقایسهای در دانشآموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی 2 منطقه شهر تهران در سال 1391 انجام شد. نمونهها به روش در دسترس انتخاب شدند و مجموعاً 132 دانشآموز از 3 مدرسه ابتدایی و راهنمایی در این مطالعه شرکت نمودند. برای جمعآوری دادهها از آزمون اصلاحشده داتپروب تصویری استفاده شد. دادهها به نرمافزار SPSS 18 وارد شدند و با توجه به اینکه یک گروه و 3 نوع فیلتر فرکانسی مختلف وجود داشت، برای بررسی تفاوت توجه به این 3 نوع فیلتر از آزمون آماری اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. یافتهها: میانگین درستی پاسخ آزمودنیها در حالت نمایش همخوان در فرکانس پایین (10/2±96/18) و در حالت ناهمخوان بدون فیلتر (81/1±04/17) بیشتر بود. میانگین زمان واکنش آزمودنیها در حالت نمایش همخوان در فرکانس بالا (36/0±65/0) و در حالت ناهمخوان بدون فیلتر (33/0±59/0) بیشتر بود. بین آزمودنیها در درستی پاسخ و زمان واکنش به انواع محرکهای ارایهشده با توجه به همخوان یا ناهمخوانبودن نمایش تفاوت معنیدار وجود داشت. نتیجهگیری: تصاویر با فیلتر فرکانسی پایین بهصورت دقیقتر و سریعتر از تصاویر با فیلتر فرکانسی بالا و بدون فیلتر در کودکان و نوجوانان عادی پردازش میشوند و مانند بزرگسالان گرایش به استفاده از فیلتر فرکانسی پایین بیشتر از بالاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توجه، مدرسه، دانشآموزان، نمایش اطلاعات
عنوان انگلیسی
Effect of Visual Information Frequency Filtering on Attention Attraction Application of Cognitive Neuroscience Findings in e-Learning
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Different aspect of visual information project to visual system via different frequencies. The image details project by means of high frequency and the generalities project via low frequency. The purpose of present study was to investigate the difference between attention to the filtered and non-filtered images of information in the elementary and junior high school students. Methods: This cross-sectional comparative study was done on 2 regions of Tehran elementary and guidance school students in 2012. Subjects were selected using non probably sampling method and 132 students from 3 elementary and guidance schools were participated in the study totally. Data were collected using the modified visual dot-probe test. Data were entered to SPSS and due to have one group and three different frequency filters, repeated measurements statistical evaluation was used. Findings: The right answers mean in consistent display mode at low frequency was (18.96±2.10) and at the inconsistent mode without the filter was (14.04±1.81). Subjects' mean reaction time was more in the consistent display at high frequency (0.65±0.36) and in the inconsistent mode without the filter (0.59±0.33). There was a significant difference between subjects' right answers and reaction time to different presented stimuli in respect to the consistent or inconsistent display. Conclusion: Low frequency filtered images are processed more accurate and rapid compared to the high frequency filter images and without filter is in normal children and adolescence and the tendency to use the low frequency filter is more than are high frequency.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attention, Schools, Students, Data Display
نویسندگان مقاله
وحید نجاتی | nejati v
cognitive sciences amp;amp; brain institute, shahid beheshti university, velenjak, tehran, iran
تهران، ولنجک، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشکده علوم شناختی
شهریار شهیدی | shahidi sh
psychology department, educational sciences amp;amp; psychology faculty, shahid beheshti university, tehran, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
بهاره برزگر | barzegar b
psychology department, educational sciences amp;amp; psychology faculty, shahid beheshti university, tehran, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-454-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات