این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۶۷-۱۷۳
عنوان فارسی
عوامل موثر بر سیاستهای آموزشی و فنّاوری دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: شناخت عوامل موثر در تدوین سیاستها در فرآیندهای سیاستگذاری و اجرای سیاستها موثر است، لذا این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر تدوین سیاستهای آموزشی و فنّاوری دانشگاهی انجام شد. روشها: پژوهش توصیفی- پیمایشی حاضر در سال 1391 در دانشگاه تهران بهعنوان بزرگترین دانشگاه ایران و دانشگاه مرجع و مادر انجام شد. 112 نفر از افرادی که طی 10 سال منتهی به زمان پژوهش دارای پست ریاست دانشکدهها یا معاونت آموزشی دانشکدهها و پردیسها بودند به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. طراحی پرسشنامه محققساخته پژوهش طی سه مرحله انجام شد. دادههای حاصل از پرسشنامهها با روش تحلیل عاملی با استفاده از نرمافزار LISERL 8.8 و آزمون T تکنمونهای مورد بررسی قرار گرفتند. از شاخصهای RMR ، CFI ، NFI ، NNFI ، IFI ، RMSEA ، GFI ، RFI و مجذور کای برای سنجش برازش الگوی مورد مطالعه استفاده شد. یافتهها: براساس نتایج تحلیل عاملی همه مولفهها مورد تایید قرار گرفتند. 6 حوزه معرفیشده در مدل این مطالعه و همگی مولفههای آنها برازش مناسب و قابل قبول داشتند. براساس برازش مناسب الگوی مفهومی پژوهش، همخوانی الگوی پژوهش با دادههای گردآوریشده مورد تایید واقع شد. نتیجهگیری: مولفههای موثر بر سیاستهای آموزشی و فنّاوری دانشگاهی در 6 حوزه اقتصادی، سیاسی، ساختاری، آموزشی، فنّاوری و قانونی قابل طبقهبندی هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیاست، فنّاوری، دانشگاهها، اقتصاد
عنوان انگلیسی
Effective Factors on Education Policies and Academic Technology
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Recognition of the effective factors on policy formulation is effective on the policy-making and their administration processes, therefore, this study aimed to recognize the effective factors on educational and technological policies in the uniuversities. Methods: The present descriptive survey was done in 2012-13 at the University of Tehran as the biggest University of Iran and as a reference and mother university as well. 112 persons who were the deputy of school or dean of faculties in last 10 years to the time of study were selected using simple random sampling. Designing the researcher-made questionnaire was done in three phases. Data were analyzed by factor analysis method using LISERL 8.8 Software and one-sample T test. RMR, CFI, NFI, NNFI, IFI, RMSEA, GFI, RFI and Chi-square were used to assess the fitness of the model. Findings: All components were confirmed regarding factor analysis results. The 6 introduced domains in this study and all of their components had appropriate and acceptable fitness. Based on the appropriate fitness of conceptual model of the study, consistency of the study method was approved with obtained data. Conclusion: Factors affecting the educational and technological policies can be classified in six economic, political, institutional, educational, technological and legal domains.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Policy, Technology, Universities, Economics
نویسندگان مقاله
محمدحسین رونقی | mohammad hossein ronaghi m
no. 121, end of 17 alley, front of oil company, amir kabir boulevard, shiraz, iran. postal code 7177817848
شیراز، بلوار امیرکبیر، روبه روی شرکت نفت، انتهای کوچه 17، پلاک 121. کدپستی 7177817848
کامران فیضی | feyzi k
management department, management amp;amp; accounting faculty, allame tabatabaei university, tehran, iran
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-692-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات