این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۷۳-۱۸۰
عنوان فارسی
رابطه بین جهتگیریهای هدف تحصیلی و نشخوار فکری تحصیلی در دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز
چکیده فارسی مقاله
اهداف: نشخوار فکری، تفکر مداوم و بیاختیار در مورد یک رویداد منفی است. یافتههای پژوهشی بیانگر این باورند که ممکن است بین جهتگیریهای هدف پیشرفت و نشخوار فکری تحصیلی رابطهای وجود داشته باشد. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین جهتگیریهای هدف تحصیلی و نشخوار فکری تحصیلی در دانشجویان بود. روشها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 260 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در سال تحصیلی 92-1391 بهشیوه نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه هدفگرایی تحصیلی و پرسش نامه نشخوار فکری تحصیلی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه بهروشهای ورود مکرر و گامبهگام، تحلیل واریانس چندمتغیری و تحلیل واریانس یکطرفه انجام شد. یافتهها: بین جهتگیری هدف تسلط با نشخوار فکری تحصیلی رابطه منفی و معنیدار و بین جهتگیری هدف عملکرد- اجتنابی و نشخوار فکری تحصیلی رابطه مثبت و معنیدار وجود داشت. وزن ترکیبی جهتگیریهای هدف تحصیلی 34% واریانس نشخوار فکری تحصیلی را تبیین میکرد. همچنین بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ جهتگیریهای هدف تسلط، عملکرد- گرایش و نشخوار فکری تحصیلی، تفاوت معنیدار وجود داشت. نتیجهگیری: بین جهتگیریهای هدف تحصیلی و نشخوار فکری تحصیلی دانشجویان، رابطه معنیدار وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اهداف ، جهتگیریها، دانشجویان پزشکی، تفکر
عنوان انگلیسی
Relationship between Academic Goal Orientations and Academic Rumination in University Students Ahvaz Jundishapour University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Rumination is a continuous and incontinent thinking, about a negative event. Studies have been demonstrated that there is a correlation between academic goal orientations and academic rumination possibly. The purpose of present study was to determine the correlation between academic goal orientations and academic rumination in students. Methods: In this descriptive-correlational study, 260 girl and boy students of Ahvaz Jundishapur University of Medical Science through multi-stage random sampling were selected and studied in 2012-2013. To data collection academic goal orientation questionnaire (AGOR) and academic rumination inventory (ARI) were used. Data analysis was done by using Pearson correlation coefficient, multiple regression by frequent entry and stepwise methods, multivariate and one-way ANOVA. Findings: There was a negative and significant correlation between mastery goal and academic rumination and a positive and significant correlation between performance-avoidance goal orientation and academic rumination. The combined weight of academic goal orientations was explained 34% of the academic rumination variance. Also, there was a significant difference between boys and girls in terms of mastery goal, performance-orientation, and academic rumination. Conclusion: There is a significant correlation between academic goal orientations and academic rumination of the students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Goal, Orientations,Students, Medical, Thinking
نویسندگان مقاله
امید سلیمانی فر | soliemanifar o
psychology amp;amp; educational sciences faculty, payam-e-noor university, front of shahid emami library, sad road, after vali-e-asr square, gotvand, iran. postal code 6455155371
شهرستان گتوند، بعد از فلکه ولیعصر، جاده سد، روبروی کتابخانه شهید امامی، دانشگاه پیام نور، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی. کد پستی 6455155371
فرزانه شعبانی | sha bani f
psychology department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, gotvand branch, payam-e-noor university, gotvand, iran
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد گتوند، دانشگاه پیام نور، گتوند، ایران
زهرا رضایی | rezayi z
psychology department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, science amp;amp; research branch, islamic azad university, ahvaz, iran
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
آمنه شجاعی | shoja ei a
gas purification company, ahvaz, iran
شرکت پالایش گاز، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-600-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات