این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۸۱-۱۸۹

عنوان فارسی تببین فرآیندهای یاددهی- یادگیری در برنامه‌ درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد یادگیری مادام‌العمر
چکیده فارسی مقاله اهداف: پرورش دانش‌آموختگان واجد شایستگی‌های یادگیری مادام‌العمر، یکی از اهداف مهم فدراسیون جهانی آموزش پزشکی است. متخصصان حوزه برنامه درسی معتقدند که در میان تمام عناصر برنامه درسی، روش تدریس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. هدف این مطالعه بررسی ابعاد تدریس موثر در تقویت شایستگی‌های مورد نیاز برای تداوم یادگیری و پرورش یادگیرندگان مادام‌العمر بود. روش‌ها: این پژوهش به‌صورت کیفی با جمع‌آوری داده‌ها و توصیف‌ تحلیلی، ادراکی و طبقه‌بندی آنها طراحی و بین اساتید و صاحب‌نظران مراکز توسعه‌ مطالعات آموزش پزشکی و اساتید حوزه برنامه‌ریزی درسی و آموزش بزرگسالان شهر تهران اجرا شد. برای وسعت‌بخشیدن به منابع گردآوری داده‌ها از روش‌های تحلیل محتوای کیفی، مرور نظام‌مند و مطالعه کتابخانه‌ای استفاده شد. نمونه‌گیری مطالعه به صورت هدفمند تا زمان اشباع داده‌ها ادامه پیدا کرد و با 21 مصاحبه اشباع داده‌ها حاصل شد. تحلیل داده‌ها به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد . یافته‌ها: 11 شیوه به‌عنوان شیوه‌های موثر در تقویت و پرورش شایستگی‌های مورد نیاز برای دانشجویان پزشکی عمومی به‌منظور یادگیری مادام‌العمر به‌دست آمد. در تکمیل داده‌های حاصل از مصاحبه با مرور نظامند منابع، 16 شیوه تدریس به‌عنوان راهبردهای موثر در تقویت انگیزه و پرورش هر یک از توانایی یادگیری مادام‌العمر در دانشجویان پزشکی شناسایی شد. نتیجه‌گیری: روش‌های یاددهی- یادگیری مناسب برای پرورش و تقویت شایستگی‌های یادگیری مادام‌العمر در برنامه درسی دوره پزشکی عمومی، باید مبتنی بر رویکرد یادگیرنده‌محور، مبتنی بر نظریه‌های سازنده‌گرایی و یادگیری بزرگسالان باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری، یاددهی، برنامه درسی، آموزش پزشکی

عنوان انگلیسی Determining Teaching-Learning Process in Curriculum of General Medical Course with Life-Long Learning Approach
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Training the graduates, who are eligible for lifelong learning competencies, is one of the most important goals of World Medical Education Federation. The experts believe that among all elements of the curriculum, teaching methods have a unique position. The aim of this study was to investigate the teaching dimensions effective on the required competencies enhancement for continuity learning and develop the lifelong learners. Methods: The qualitative study was designed by data collection and its analytical and conceptual description and classification, and was done among the university teachers and experts of Medical Education Development Centers and the curriculum and adult education experts of Tehran City. To develop the data sources, qualitative content analysis, systematic review and library study were used. Purposeful sampling was continued until data saturation, and data saturation was achieved after 21 interviews. Data was analyzed using qualitative content analysis. Findings: 11 methods were obtained as effective methods on strengthen and education of the required competencies for medical students for lifelong learning. To complete obtained data from a systematic review of the literature, 16 effective teaching methods were identified as the effective strategies on motivation and education of each lifelong learning abilities of medical students. Conclusion: Appropriate teaching-learning methods to educate and strengthen lifelong learning in medical curriculum should be based on competencies on learning-centered approach, based on constructivism and adult learning theories.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning, Teaching, Curriculum, Education, Medical

نویسندگان مقاله مژگان محمدی مهر | mohammadi mehr m
education development center, project building, artesh university of medical sciences, next to imam reza hospital, etemadzade street, west fatemi avenue, tehran, iran
تهران، خیابان فاطمی غربی، خیابان شهید اعتمادزاده، جنب بیمارستان امام رضا ع ، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، ساختمان پروژه، مرکز توسعه آموزش
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارتش (Artesh university of medical sciences)

حسن ملکی | maleki h
educational management department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, allameh tabatabai university, tehran, iran
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

فرشاد نجومی | nojoumi f
microbiology department, medical faculty, aja university of medical sciences, tehran, iran
گروه میکروب شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارتش (Artesh university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-25-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات