این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۳، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه میزان رضایت دانشجویان مامایی از تدریس درس بیماریهای زنان و ناباروری به شیوه سخنرانی و آموزش توسط همتایان
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: آموزش و برنامه های آموزشی به ویژه  برنامه های مدون در سطوح مدارس و دانشگاهی در نظام آموزشی نقش  انکار ناپذیری  در پیشرفت هر جامعه ای دارد.  این مطالعه با هدف مقایسه میزان رضایت دانشجویان مامایی از تدریس درس بیماریهای زنان و ناباروری  به شیوه سخنرانی و  آموزش توسط همتایان انجام شد. روش: در این پژوهش نیمه تجربی سال 1396 دانشجویان کارشناسی پیوسته مامایی به عنوان جامعه پژوهش ، دانشجویان ترم پنج  کارشناسی مامایی(22 نفر) به عنوان نمونه پژوهش  و درس 3 واحدی بیماریهای زنان و ناباروری به عنوان مواد آموزشی تعیین شدند. نیمی از مواد  آموزشی  درهشت جلسه اول به روش تدریس  توسط استاد به شیوه رایج سخنرانی و هشت جلسه دوم با روش همتایان تدریس شد. در پایان  دوره هر دو روش آموزشی از دانشجویان خواسته شد که پرسشنامه مربوط به رضایت از شیوه آموزش  را نیز تکمیل  کنند. از کلیه دانشجویان جهت شرکت در پژوهش رضایت نامه اگاهانه کسب شد. تجزیه و تحلیل داده ها  با  استفاده از نرم افزارspss ویرایش 22 انجام شد. یافته ها: میانگین امتیاز کلی رضایت از  روش تدریس سخنرانی استاد 74/9±77/83 و رضایت از شیوه تدریس توسط همتایان  58/10± 36/81 بود. این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود(p=0.49).  در حیطه های مختلف، میانگین  امتیاز  رضایت مندی از حیطه ایجاد علاقه مندی و تشویق به مشارکت در یادگیری،  روش سخنرانی با اختلاف آماری معنی داری کمتر از روش آموزش همتایان  (008/0=p)،  در حیطه  رضایت مندی  ازحیطه رعایت اصول و مقررات مربوط به تدریس با اختلاف آماری معنی داری بیشتر (005/0=p)، در حیطه آزمون و ارزشیابی از مطالب درسی بیشتر بدون  اختلاف معنی دار آماری(07/0=p) و در حیطه  مناسب بودن  روش تدریس و تداوم استفاده از آن نیز  میانگین امتیاز  رضایتمندی دانشجویان از هر دو روش  یکسان بود.    نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر به نظر میرسد استفاده از روش‌های نوین و فعال آموزشی تاثیر قابل توجهی در افزایش علاقه به یادگیری  و ایجاد انگیزه در دانشجویان  دارد، با این حال  دانشجویان روش سخنرانی سنتی را در فهم بهتر مطالب  و رعایت  اصول و مقررات تدریس مؤثرتر می‌دانند. بنابر این  استفاده از روش هایی مانند آموزش توسط همتایان  به ویژه در حیطه ایجاد علاقه مندی  و تشویق به مشارکت در یادگیری  به عنوان یک روش تکمیلی در تدریس این دروس باید در نظر گرفته شود.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش همتایان، سخنرانی،رضایت، دانشجویان مامایی

عنوان انگلیسی Comparison of the degree of satisfaction of midwifery students with the teaching of gynecology and infertility lessons by lecture and peer teaching method
چکیده انگلیسی مقاله Background & objective:Training and curricula, in particular, curricula at school and university levels in the educational system, have an irrefutable role in the development of any society. The aim of this study was to compare the degree of satisfaction of midwifery students with teaching lessons of gynecology and infertility in lecture and peer teaching method. Methods: In this quasi-experimental study, undergraduate midwifery students as a research community, five semester midwifery students (22 students) were selected as research sample and gynecology  and infertility as educational materials. Half of the teaching materials were taught by the faculty member  in the first eight sessions and second eight sessions were taught by peers. At the end of both teaching methods, students were asked to complete a questionnaire about satisfaction with the teaching methods. Of all students to participate in research, informed consent was obtained.Data were analyzed by SPSS software of 22 version. Results: The total  average score of satisfaction from the lecture method was 83.77 ± 9.74 and the satisfaction with the  peer teaching method was 81.36 ± 10.58. In different areas, the average score of satisfaction from the field of interest and encouragement to participate in learning, lecture method with a significant difference was less than peer education method (p = 0.008), in terms of satisfaction with the observance of principles and regulations the lecture method average score was significantly  more than   (P = 0.005), in the field of exam and evaluation of the content of the curriculum the average score of lecture was more than  without any significant difference (p = 0.07) and in the area of the appropriateness of the teaching method and the continuity of its use, the average student satisfaction score was the same in both methods .  Conclusion: According to the findings of this study, it seems that the use of modern educational methods has a significant effect on increasing interest in learning and motivation in students, however, students prefer   the traditional lecture method for  better understanding of  the content and to observe the teaching principles. Therefore, the use  of peers teaching methods, especially in the field of creating interest and encouraging participation in learning, should be considered as a complementary method in teaching these lessons.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله students satisfaction, peer teaching methods, lecture

نویسندگان مقاله میترا صفری | mitra safari
YUMS
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

بهروز یزدان پناه | behrouz yazdanpanah
YUMS
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

پروین السادات اسلام نیک | parvinolsadat eslamnik
YUMS
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1528-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات