این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۸۹-۹۲

عنوان فارسی تاثیر تدریس همزمان آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان بر یادگیری دانشجویان بهداشت حرفه‌ای
چکیده فارسی مقاله اهداف: در اصلاحات برنامه آموزش پزشکی، تلفیق تئوری و عمل در آموزش مورد تاکید قرار گرفته است. دروس آناتومی و فیزیولوژی به عنوان دروس پایه‌ای اهمیت اساسی دارند. هدف این پژوهش تعیین تاثیر تدریس همزمان آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان بر یادگیری دانشجویان رشته بهداشت حرفه‌ای بود. روش‌ها: این بررسی در قالب مطالعه تجربی در میان دانشجویان بهداشت حرفه‌ای دانشکده بهداشت مشهد در سال93-1392 انجام شد. افراد نمونه به دو گروه آزمایش (25 نفر) و گواه (18 نفر) تقسیم شدند. طرح درس با استفاده از نظرات کارشناسان، تدوین شد. تدریس همزمان دروس آناتومی و فیزیولوژی برای گروه آزمایش و تدریس جداگانه برای گروه گواه، توسط یک مدرس انجام شد. نتایج ارزیابی‌ها در پایان دوره در قالب نرم افزار SPSS 11 و آزمون T استودنت مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌ها:‌ بین میانگین نمره نهایی فیزیولوژی دو گروه گواه (95/0±36/18) و آزمایش (64/0±40/19) اختلاف معنی‌داری مشاهده شد (05/0=p). اما بین نمره نهایی آناتومی دو گروه تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. اختلاف مشاهده‌شده در برخی از مباحث دروس فیزیولوژی و آناتومی، معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: تدریس همزمان دروس آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان موجب افزایش یادگیری دانشجویان رشته بهداشت حرفه‌ای در درس فیزیولوژی و به‌ویژه در مباحث عصب و عضله، ریه و بینایی و شنوایی در فیزیولوژی و اندام‌های فوقانی و تحتانی و قلب در آناتومی می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Simultaneous Teaching of Human Anatomy and Physiology on Occupational Health Students’ Learning
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Modulation of theory and practice in training is emphasized in the reforms of the medical training course. The courses of anatomy and physiology, as basic courses, are important. The aim of this study was to determine the effect of simultaneous teaching of anatomy and physiology of the human body on occupational health students’ learning. Methods: This study was performed as an empirical study among the occupational health students of the health faculty of Mashhad in 2013-14. The sample members were divided into two Control (18 persons) and Experiment (25 persons) groups. The lesson plan was compiled, using comments of experts. Simultaneous teaching of the anatomy and physiology courses and separate teaching were conducted by one teacher for group experiment and group control respectively. Data from the evaluations were evaluated at the end of the course, using SPSS 11 software and T-student test. Results: There was a significant difference between the final score of physiology in control (18.36±0.95) and experiment (19.40±0.64) group (p=0.05). But, no significant difference was observed between the final scores of anatomy of the two groups. The observed difference between some topics of the courses of physiology and anatomy was significant. Conclusion: Simultaneous teaching of the courses of anatomy and physiology of the human body results in the development of the occupational health students’ learning in the course of physiology, particularly in the topics of nerve and muscle, lung and optic and auditory in physiology, and upper and lower extremities and the heart in anatomy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیده نگار اسعدی | seyedeh negar assadi s n
occupational health engineering department, health school, mashhad university of medical sciences, mashhad st., mashhad, iran
مشهد، خیابان مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده بهداشت، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-748-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات