این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۹۹-۱۰۵

عنوان فارسی بازنگری برنامه درسی پزشکی عمومی با رویکرد طب نظامی
چکیده فارسی مقاله اهداف: آموزش پزشکی کنونی، نیاز دانش‌آموختگان این رشته را با توجه به نیازهای جدید پیش‌آمده، به‌وی‍‍‍ژه در زمینه طب نظامی برآورده نمی‌سازد. بنابراین اصلاح برنامه درسی آن، امری ضروری به‌نظر می‌رسد. این مطالعه با هدف بازنگری برنامه درسی پزشکی عمومی با رویکرد طب نظامی و تعیین برنامه درسی طب نظامی انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه از نوع ترکیبی شامل دو بخش کیفی و کمی است. در بخش کیفی، مرور توصیفی منابع و متون با روش فیش‌برداری و در بخش کمی، تحقیق پیمایشی با نظرسنجی از کارشناسان طب نظامی به‌روش دلفی و نهایتاً جلسه متمرکز گروه متخصصان انجام شد و اطلاعات لازم در این زمینه به‌دست آمد. یافته‌ها: ضرورت برنامه درسی پزشکی با رویکرد طب نظامی در حد خیلی زیاد ارزیابی شد. تعداد 14 عنوان هدف یادگیری با بیش از 75% توافق کارشناسان برای پزشک نظامی در برنامه درسی تعیین شد. 5 عنوان درس برای دروس پایه طب نظامی به‌حجم کلی 7 واحد و 10 عنوان درس برای دروس تخصصی بالینی نظری طب نظامی به‌حجم کلی 19 واحد، همچنین 5 دوره کارآموزی- کارورزی برای دروس بالینی به‌حجم کلی 11 هفته تعیین شد. نتیجه‌گیری: برنامه درسی جدید برای رشته پزشکی با رویکرد طب نظامی دارای 14 عنوان هدف کلی در حیطه‌های دانشی، نگرشی و مهارتی و تعداد 26 واحد درسی نظری- عملی طب نظامی شامل دروس پایه و اصلی و تخصصی و همچنین 11 هفته دوره کارورزی مهارت‌های طب نظامی و حوادث است که باید به برنامه درسی کشوری این رشته اضافه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی، پزشکی عمومی، رویکرد طب نظامی

عنوان انگلیسی General Physician Curriculum Reviewing with Military Medicine Approach
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Current medical education does not satisfy needs of the graduates of this discipline according to the ongoing new demands, especially in the field of military medicine. Therefore, reform of its curriculum seems to be necessary. The aim of this study was to reform the curriculum of general medicine with military medicine approach and to determine military medicine curriculum. Methods: This study is of the combined kind, including two parts of qualitative and quantitative. In the qualitative part, descriptive review of sources and literature was performed, using method of taking notes, and in qualitative part, survey study was performed with conducting a poll from military medicine experts, using Delphi method and, finally, holding up the focused meeting of the group of professionals, and needed data of this domain were obtained. Results: Necessity of the medicine curriculum with military medicine approach was estimated a very high level. 14 titles for the aim of learning were determined in the curriculum for military medicine with more than 75% agreement of the experts. 5 course titles were determined for basic courses in military medicine with the total volume of 7 units, and 10 course titles were determined for theoretical clinical specialized courses of military medicine with the total volume of 19 units, also 5 titles were determined for clinical courses with the total volume of 11 weeks. Conclusion: The new curriculum for medicine discipline with military medicine approach has 14 titles of general aim in the domains of knowledge, attitude and skill, and 26 theoretical-practical course units of military medicine, including basic, main and specialized courses, and also, 11 weeks internship course of events and military medicine skills, that must be added to the national curriculum of this discipline.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Curriculum, General Medicine, Military Medicine Approach

نویسندگان مقاله رمضان رحمانی | rahmani r
military nursing department,nursi ng faculty, baqiyatallahuniversity of medical sciences,araj three ways, shahid langarist., nobonyad square, tehran, iran
تهران، میدان نوبنیاد، خیابان شهید لنگری، سه راه اراج، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا.. عج ، دانشکده پرستاری، گروه پرستاری نظامی

شعبان مهرورز | mehrvarz sh
general surgery department, medicine faculty, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
گروه جراحی عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-28-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات