این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۲۱-۱۲۶

عنوان فارسی رابطه اعتقادات دینی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه
چکیده فارسی مقاله اهداف: ویژگی‌هایی که با هوش هیجانی تعریف می‌شود می‌تواند توسط دین بارور شود. این ویژگی‌ها قابل آموزش و یادگیری هستند. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه معنی‌داری اعتقادات دینی و هوش هیجانی در بین دانشجویان دانشگاه انجام شد. روش‌ها: این پژوهش توصیفی- همبستگی در 551 دانشجوی دانشگاه‌های (دولتی، پیام نور و آزاد) شهر رشت در سال تحصیلی 91-1390 با روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام شد. گردآوری داده‌ها با استفاده از دو پرسش‌نامه شامل هوش هیجانی با چهار مولفه "خوش‌بینی"، "درک عواطف خود و دیگران"، "کنترل عواطف" و "مهارت‌های اجتماعی" و پرسش‌نامه رشد اعتقادات دینی شریفی انجام شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمون T مستقل و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: همبستگی معنی‌داری بین میانگین امتیازات "اعتقادات دینی" (90/17±41/88) و "هوش هیجانی" (07/9±39/52) مشاهده نشد (063/0=r؛ 139/0=p). اما اختلاف امتیازات دانشجویان دختر و پسر در زمینه اعتقادات دینی و هوش هیجانی معنی‌دار و در دانشجویان دختر بیشتر بود. نتیجه‌گیری: بین اعتقادات دینی و هوش هیجانی دانشجویان همبستگی مثبتی وجود ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتقادات دینی، هوش هیجانی، دانشجویان، دانشگاه

عنوان انگلیسی Religious Beliefs and Emotional Intelligence in University Students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The characteristic which are defined by emotional intelligence can be fertilized by religion. These characteristics can be taught and learned. The present study was done to investigate the significant correlation between religiosity and emotional intelligence among college students. Methods: This descriptive-correlative study was performed on 551 Governmental, Payam-e-Noor and Azad university students of Rasht City in 2011-12 by multistage cluster sampling method. Data were collected using two questionnaires Emotional Intelligence with four components of "optimism", "understand own and others emotions", "control of feelings" and "social skills" and the Sharifi’s religious beliefs growth. Data were analyzed using SPSS 16 software and independent T and Pearson correlation tests. Results: Significant correlation was not observed between the mean of "religious beliefs growth" (88.41±17.90) and "emotional intelligence" (52.39±9.07) (p=0.139 r=0.063). But the difference between the scores of male and female students in religious beliefs and the emotional intelligence was significant and it was higher in girls. Conclusion: There is no positive correlation between religiosity and emotional intelligence of university students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه کریمی | karimi f
the sociocultural deputy of the university, the central organization of the university, gilan university complex, 6th kiloometer of tehran road, gillan
گیلان، 6کیلومتری جاده تهران، مجتمع دانشگاهی دانشگاه گیلان، سازمان مرکزی دانشگاه، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-182-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات