این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۳-۱۸

عنوان فارسی شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد تعامل استاد در برنامه درسی دوره نظری پزشکی
چکیده فارسی مقاله اهداف: تعامل در فرآیند آموزش به صورت تبادل افکار و اطلاعات بین استاد و دانشجو است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد تعامل استاد در برنامه درسی دوره نظری پزشکی بود. روش‌ها: این پژوهش توصیفی- پیمایشی در 175 دانشجوی پزشکی دوره استاژر و اینترن دانشگاه شاهد در سال تحصیلی 92-1391 انجام و 120 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه محقق‌ساخته "سنجش ابعاد تعاملی استادان علوم پایه" در 5 بُعد نحوه تعامل استاد با دانشجو، تعامل استاد با بیمار، تعامل استاد با همکار، تعامل استاد با جامعه مردم و تعامل استاد با خود بود. برای تحلیل آماری در قالب نرم‌افزار SPSS 18 از آزمون‌های T تک‌نمونه‌ای، T مستقل، تحلیل واریانس یک‌راهه و فریدمن استفاده شد. یافته‌‎ها: نظر دانشجویان به تفکیک جنسیت (047/0=p) و دوره تحصیلی (003/0=p)، تنها در بُعد تعامل استاد با بیمار تفاوت معنی‌داری نشان داد. نظر دانشجویان در ابعاد تعامل استاد با بیمار و همچنین تعامل استاد با خود با توجه سن و سال تحصیلی و در بُعد تعامل استاد با جامعه مردم با توجه به سال تحصیلی به‌طور معنی‌داری متفاوت بود (05/0>p). نتیجه‌گیری: از نظر دانشجویان نحوه تعامل استاد با همکار در اولویت اول و نحوه تعامل استاد با خود، بیمار، جامعه و دانشجو، به ترتیب در اولویت‌های بعدی قرار دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی، تعامل، آموزش نظری

عنوان انگلیسی Identification and Ranking of the Dimensions of Instructor’s Interaction in the Medical Theoretical Curriculum
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Interaction in the learning process is in the form of exchanging ideas and information between lecturer and student. The main objective of this study was to identify and rank the dimensions of the lecturer’s interaction in the medical theoretical curriculum. Methods: This descriptive survey study was performed on 175 stagers and interns of Shahed University in 2012-13 academic years, and 120 persons were selected using simple random sampling method. The research instrument was the researcher made questionnaire to assess the features of the basic sciences lecturers’ interaction, in five dimensions of ‘mode of interaction of lecturer with student’, ‘mode of interaction of lecturer with patient’, ‘mode of interaction of lecturer with colleague’, ‘mode of interaction of lecturer with society’ and ‘mode of interaction of lecturer with herself’. One-sample T, independent T, ANOVA and Friedman tests were used in the SPSS 18 software format for statistical analysis. Results: there was a significant difference according to the students’ points of view only in the ‘mode of interaction of lecturer with patient’, separated by sex (p=0.047) and course (p=0.003). Students’ points of view were significantly different (p< 0.05) in the ‘mode of interaction of lecturer with patient’ and the ‘mode of interaction of lecturer with herself’ according to age and academic year, and on the ‘mode of interaction of lecturer with society’ according to academic year. Conclusion: According to the students’ points of view, ‘mode of interaction of lecturer with colleague’ is in the highest priority, and mode of interaction of lecturer with herself, patient, society and student are in next priorities, respectively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Curriculum, Interaction, Theoretical Education

نویسندگان مقاله مهدی سبحانی نژاد | sobhaninezhad m
educational sciences department, human sciences faculty, shahed university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

مینا احمدیان | ahmadiyan m
human sciences faculty, shahed university, opposite the holy shrine of imam khomeini, beginning of persian gulf highway, tehran, iran. post box 18155-159. postal code 3319118651
تهران، ابتدای آزاد راه خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر حضرت امام خمینی ره ، دانشگاه شاهد، دانشکده علوم انسانی، صندوق پستی 159-18155، کدپستی 3319118651
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-563-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات