این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۹-۲۳
عنوان فارسی
وضعیت استانداردهای اخلاق حرفهای اعضای هیات علمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
اهداف: اخلاق حرفهای در زمره شایستگیهای عام در نظام آموزش عالی است و رعایت استانداردهای آن میتواند در کیفیت فرآیند و برونداد این نظام موثر واقع شود. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت اخلاق حرفهای اعضای هیات علمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری انجام شد. روشها: در این پژوهش توصیفی پیمایشی، از میان 382 دانشجوی پرستاری در مقاطع کارشناسی و کارشناسیارشد، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم هر یک از مقاطع تحصیلی، 104 نفر انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفهای در 4 مولفه "توانمندیهای حرفهای"، "احترام و تعهد نسبت به دانشجویان"، "احترام و تعهد نسبت همکاران" و "احترام و تعهد نسبت به سازمان" جمعآوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای T تکنمونهای و T مستقل انجام گرفت. یافتهها: میانگین کلی اخلاق حرفهای از دیدگاه دانشجویان 16/0±40/2 بود. بیشترین شکاف بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در اخلاق حرفهای کل و کمترین شکاف در مولفه احترام و تعهد نسبت به سازمان بود. نتیجهگیری: دانشجویان پرستاری از وضعیت مولفههای اخلاق حرفهای در دانشگاه و اعضای هیات علمی رضایت ندارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق حرفهای، اعضای هیات علمی، دانشجویان، پرستاری
عنوان انگلیسی
Situation of the Professional Ethics Standards of Faculty Members in the Viewpoint of Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Professional ethics is one of the general competencies in the higher education system, and observance of its standards can be effective in the quality of the process and output of the system. This study was performed, aimed to investigate the status of professional ethics of the faculty members from the nursing students’ point of view. Methods: In this descriptive survey study, 104 persons were selected of 382 undergraduate and graduated nursing students, using stratified random sampling method, being commensurate with the size of each educational section. Data were collected, using professional ethics standard questionnaire with 4 items, including ‘professional capabilities’, ‘respect for and commitment to students’, ‘respect for and commitment to colleagues’ and ‘respect for and commitment to organization’. Data were analyzed, using One-sample T and Independent T tests. Results: From the students’ point of view, total mean of professional ethics was 2.40±0.16. The maximum gap between current and desired state of professional ethics was in the total professional ethics, and the smallest gap was in the components of respect and commitment to the organization. Conclusion: Nursing students are not satisfied with the components of the professional ethics in the university and among the faculty members.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Professional Ethics, Faculty Members, Students, Nursing
نویسندگان مقاله
وحید سلطانزاده | soltanzadeh v
literature amp;amp; human sciences faculty, oromiye university, opposite the radio amp;amp; television center, valfajr 2 boulevard, oromiye, iran
ارومیه، بلوار والفجر 2، روبروی صدا و سیما، دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
اکبر امراهی | amrahi a
educational sciences department, literature amp;amp; human sciences faculty, oromiye university, oromiye, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
غلامرضا اسم حسینی | esm hosseini gh r
islamic studies department, medical sciences faculty, oromiye university of medical sciences, oromiye, iran
گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-724-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات