این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۱

عنوان فارسی میزان کاربست مولفه‌های چابکی سازمانی در دانشگاه‌ها
چکیده فارسی مقاله اهداف: نظام آموزش عالی و دانشگاه‌ها به فرم‌هایی از چابکی نیاز دارند. این پژوهش با هدف تعیین میزان استفاده از مولفه‌های چابکی سازمانی در دانشگاه‌ها براساس 5 مولفه محرک‌ها، قابلیت‌های، تسهیل‌کننده، موانع و پیامدهای چابکی صورت گرفت. روش‌ها: این پژوهش توصیفی پیمایشی در اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی استان فارس انجام شد و 310 نفر به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق‌ساخته 116سئوالی سنجش میزان کاربست چابکی در دانشگاه‌ها استفاده شد. به­منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری T یک‌نمونه‌ای و آنالیز واریانس یک­طرفه استفاده شد. یافته‌ها: بین نظرات اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در مورد میزان کاربست مولفه‌های چابکی سازمانی بر حسب جنسیت آنان تفاوت معنی‌داری وجود نداشت؛ اما بر حسب رتبه علمی، سابقه تدریس، نوع دانشگاه اعضای هیات علمی و سمت افراد دارای تفاوت آماری معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: میزان استفاده از مولفه‌های چابکی سازمانی در دانشگاه‌های دولتی استان فارس در سطح کمتر از متوسط است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چابکی سازمانی، دانشگاه، مولفه‌های چابکی

عنوان انگلیسی Application Level of Organizational Agility Indices at Universities
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Higher education system and universities require some forms of agility. The aim of this research was to determine the usage of the organizational agility components in universities, based on the 5 components of agility ‘motivations’, ‘capabilities’, ‘facilitators’, ‘barriers’ and ‘consequences’. Methods: This descriptive survey study was performed by the faculty members of the state universities of Fars province, and 310 persons were selected, using proportion stratified sampling method. Data collecting was done using 116 question researcher-made questionnaire of measuring the application of agility in universities. One sample T and One-way ANOVA tests were used for data analyzing. Results: There was no significant difference between the view points of the faculty members about the measure of the usage of the organization agility components, according to their sex but according to the academic rank, teaching experience and kind of the university of the faculty members and organizational position of the persons, it had statistically significant difference. Conclusion: Level of the usage of the organization agility components in Fars province state universities is less than the average level.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Organizational Agility, University, Agility Components

نویسندگان مقاله امین باقری کراچی | bagheri kerachi a
8th alley, morvarid flower st., otobusrani, mianrood, shiraz, iran. postal code 7169654565
شیراز، میانرود، اتوبوسرانی، خیابان گل مروارید، کوچه 8، کد پستی 7169654565

عباس عباس پور | abbaspour a
administration amp;amp; educational planning department, psychology amp;amp; education faculty, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه مدیریت و برنامه ریزی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

احمد آقازاده | aghazade a
education amp;amp; training department, psychology amp;amp; education faculty, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه آموزش و پرورش، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

حمید رحیمیان | rahimian h
administration amp;amp; educational planning department, psychology amp;amp; education faculty, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه مدیریت و برنامه ریزی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمدرضا مهرگان | mohammad reza mehregan m r
management department, management faculty, tehran university, tehran, iran
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-549-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات