این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۴۱-۵۰

عنوان فارسی عوامل موثر بر تعامل دانشجو و استاد در محیط آموزشی مبتنی بر وب
چکیده فارسی مقاله اهداف: ایجاد تعامل به عنوان عنصر کلیدی فرآیند آموزش و یادگیری یکی از چالش‌های مربیان و طراحان دوره‌های آموزش از راه دور به‌ویژه آموزش مبتنی بر وب است. یکی از پیش‌شرط‌های طراحی موثر آموزش مبتنی وب، شناسایی عوامل تاثیرگذار بر تعامل است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر تعامل یادگیرنده با استاد در آموزش مبتنی بر وب به‌منظور ارایه راهکارهای مناسب برای افزایش تعامل بود. روش‌ها: در این پژوهش کیفی با روش تحلیل محتوای کیفی، 15 دانشجوی مجازی مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد دانشکده علوم پزشکی و نیز 10 نفر از اساتید آموزش مجازی دانشکده‌های پزشکی دو دانشگاه تربیت مدرس و تهران به­شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌های حاصل از هر مصاحبه کدگذاری و سپس مصاحبه بعدی انجام شد. برای تحلیل محتوای استقرایی از نرم‌افزار Maxqdata 10 استفاده شد. تشخیص زیر‌طبقات و در نهایت، طبقات براساس داده‌های به‌دست‌آمده از تحلیل محتوای کیفی توسط خود پژوهشگر انجام شد. یافته‌ها: از تجزیه و تحلیل داده‌ها، 110 کد اولیه استخراج شد و پس از ادغام و همپوشانی کدها، 8 طبقه اصلی و 56 زیرطبقه به‌عنوان عوامل موثر بر تعامل یادگیرنده با استاد به‌دست آمد. نتیجه‌گیری: عوامل موثر بر تعامل یادگیرنده با استاد در محیط آموزشی مبتنی بر وب شامل مهارت­های فنی و ابزاری، مهارت‌های ارتباطی، تعهد و نظم، تسلط علمی، ارتباط صوتی و تصویری زنده، کمیت و کیفیت امکانات ارتباطی، انگیزه و نگرش نسبت به آموزش مجازی و تعداد دانشجویان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعامل، استاد، آموزش، دانشجوی پزشکی، آموزش مبتنی بر وب

عنوان انگلیسی Effective Factors on Student-Teacher Interaction in Web-Based Learning Environment
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Making interaction as a key element of teaching and learning process is one of the challenges of the educators and designers of the distance learning courses, particularly the web- based education. One of the preconditions for an effective design of web-based education is to identify the influencing factors on interaction. The aim of this study was to identify the influencing factors on student-lecturer interaction in the web-based education to offer appropriate solutions in order to increase interaction. Methods: In this qualitative study with qualitative content analysis method, 15 virtual undergraduate and graduate students of the medical sciences faculty and 10 lecturers of virtual education of medical sciences faculties of two universities of Tarbiat Moddares and Tehran were selected, using purposive sampling. The resulting data from each interview were coded and then, the subsequent interview was conducted. Maxqdata 10 software was used for inductive content analysis. Identifying the sub-categories and, finally, the categories was conducted by the researcher herself, based on the resulting data from qualitative content analysis. Results: 110 primary codes were extracted from data analysis and after merging and overlapping the codes, 8 main categories and 56 sub-categories were obtained as influencing factors on the learner’s interaction with the lecturer. Conclusion: The influencing factors on the learner’s interaction with the lecturer in the web-based learning environment include technical and instrumental skills, communication skills, commitment and discipline, scientific ability, live audio and video communication, quantity and quality of communication facilities, motivation and attitudes towards virtual education and number of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم پورجمشیدی | purjamshidi m
educational sciences department, literature amp;amp; human sciences faculty, bu-ali sina university, shahid mostafa ahmadi roshan chaharbaq, hamedan, iran
همدان، چهارباغ شهید مصطفی احمدی روشن، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

هاشم فردانش | fardanesh h
educational sciences department, human sciences faculty, tarbiat modares university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

داریوش نوروزی | norouzi d
educational technology department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-707-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات