این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۵۷-۶۲
عنوان فارسی
عوامل موثر بر ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی توسط دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
اهداف: اساتید یکی از ارکان اصلی دانشگاه محسوب میشوند و نحوه عملکرد آنها در بازدهی کل نظام آموزشی نقش اساسی ایفا میکند. هدف این پژوهش، بررسی عوامل زمینهای تاثیرگذار بر نحوه ارزشیابی اساتید دانشگاه توسط دانشجویان بود. روشها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی در 12339 دانشجوی دانشگاه علوم و فنون مازندران در نیمسال دوم سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. معدل کل دانشجویان بهعنوان شاخص تعیین وضعیت عملکرد تحصیلی دانشجو مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل نتایج پژوهش از نرمافزار SPSS 17 و آزمونهای آنالیز واریانس یکطرفه، تعقیبی توکی، همبستگی پیرسون و T مستقل استفاده شد. یافتهها: میانگین نمره ارزشیابی اساتید با توجه به وضعیت عملکرد تحصیلی، جنسیت و مقطع تحصیلی دانشجویان، وضعیت تاهل، سابقه تدریس و رتبه استاد و همچنین نوع درس و زمان ارایه آن تفاوت معنیدار داشت. توان علمی- آموزشی و رفتار اجتماعی اساتید در کلاس درس در سطح اطمینان 100% دارای رابطه معنیدار و مثبت بود (0001/0=p). نتیجهگیری: مولفههای عملکرد تحصیلی دانشجو، جنسیت استاد و دانشجو، دوره تحصیلی دانشجو، نوع درس، توان علمی- آموزشی استاد، مرتبه علمی، سابقه تدریس، زمان ارایه درس و وضعیت تاهل استاد بر ارزشیابی اساتید توسط دانشجو موثر است، ولی وضعیت استخدامی استاد رابطهای با این ارزشیابی ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجو، ارزشیابی، عضو هیات علمی، عملکرد
عنوان انگلیسی
Effective Factors on Student Evaluation of Faculty Members Performance
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: The professors are considered as one of the main pillars of the universities and their performance has a main role in efficiency of the total education system. The aim of this study was to investigate the affective context factors on the method of evaluation of the professors by students. Methods: This descriptive-analytical study was conducted among 12339 students of MUST in the second semester of the 2011-12 academic year. The total GPA of the students was used as the index of determining the academic performance of a student. Data of this study were analyzed, using SPSS 17 software and one-way variance analysis, post hoc Tukey, Pearson correlation and independent T tests. Results: There was a significant difference in the average evaluation score of the professors according to the educational performance status, sex and class of the students, marital status, teaching experience and rating of a professor and also, type of a course and its presentation time. Scientific-educational ability and social behavior of the professors in the classroom had a significant and positive relationship on the confidence level 100% (p=0.0001). Conclusion: The components of the educational performance of a student, student’s and professor’s sex, student’s educational course, kind of lesson, scientific- educational ability of a professor, scientific rating, teaching experience, presentation time of a lesson and professors’ marital status are effective on professor evaluation by a student, but the employment status of a professor has no relation with this evaluation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Student, Evaluation, Faculty Member, Performance
نویسندگان مقاله
طاهره آقامیرزایی | aghamirzayi t
department of management, faculty of it, mazandaran science amp;amp; technology university, babol, iran
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و فناوری، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم و فنون مازندران (Mazandaran university of science and technology)
ابراهیم صالحی عمران | salehi omran e
educational sciences department, human amp;amp; social sciences faculty, mazandaran university paradise, babolsar, iran
بابلسر، پردیس دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
باقر رحیم پور کامی | rahimpour kami b
computer department, faculty of engineering, mazandaran science amp;amp; technology university, babol, iran
گروه کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم و فنون مازندران (Mazandaran university of science and technology)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-294-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات