این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۶۳-۶۸
عنوان فارسی
طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی مسالهمحور در دانشگاههای الکترونیکی؛ مطالعه ترکیبی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: ایجاد و توسعه آموزش الکترونیکی مستلزم به کارگیری فرآیندها و رسانههای فنی جدید همراه با روشهای آموزش نوین است. هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه درسی مسالهمحور برای دانشگاههای الکترونیکی بود. روشها: این پژوهش ترکیبی اکتشافی-کمّی در میان کلیه 117 عضو هیات علمی مراکز آموزشی دارای دورههای الکترونیکی شهر تهران انجام شد. برای طراحی الگو بهمنظور دستیابی به واقعیتها و اطلاعات مورد نظر از روش کیفی پدیدارشناسی و تحلیل نظری استفاده شد. از میان جامعه آماری، 8 اطلاعرسان، به روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه نیمهساختارمند قرار گرفتن د. مصاحبه با اعضای هیات علمی ، تا حد اشباع پیش برده شد. برای اعتباریابی الگو، 18 آزمودنی با استفاده از تابع درجه رضایت انتخاب شدند و به پرسشنامه به روش دلفی پاسخ دادند. برای تحلیل دادههای کیفی از رهیافت پدیدارشناسی ونمنن و تحلیل محتوی و برای تحلیل دادههای بخش کمّی از تحلیل عاملی فازی براساس نظریه مجموعههای فازی استفاده شد. یافتهها: تعداد عناصر در برنامه درسی الکترونیکی مسالهمحور را میتوان در 114 زیرمقوله و 12 مقوله محوری طبقهبندی کرد. به غیر از 4 شاخص که از نظر متخصصان دارای اهمیت متوسط به پایین تشخیص داده شد، بقیه شاخصها به میزان زیاد و خیلیزیاد در الگوی مطلوب برنامه درسی مسالهمحور اهمیت داشتند. نتیجهگیری: الگوی مطلوب برنامه درسی مسالهمحور برای مراکز یادگیری الکترونیکی دانشگاههای دولتی شهر تهران از عناصر دوازدهگانه شامل اهداف، محیط، ابزار و زیرساخت، یاددهنده، یادگیرنده، روشهای یادگیری، فضا (محیط)، زمان، مبانی، ساختار، ارزشیابی و راهبرد تشکیل میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه درسی، مسالهمحور، یادگیری الکترونیکی
عنوان انگلیسی
Designing and Validation of Favorable Problem-Based Curriculum Pattern in E-Learning Universities A Combinational Study
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Establishment and development of E-learning requires the use of new technological processes and media along with modern teaching methods. The aim of this study was to design and validate the favorable problem-based curriculum pattern in e-learning universities. Methods: This quantitative exploring combining study was performed among all the 117 faculty members of the educational centers with electronic courses in Tehran. Qualitative method of phenomenology and theoretical analysis were used to design a pattern in order to reach the aimed facts and data. From the population, 8 informationists were selected, using purposive non- probability sampling method, and they underwent a semi- structured interviews. Interview with faculty members was carried out to the point of saturation. For validation of the model, 18 participants were selected, using satisfaction function, and they answered the questionnaire, using Delphi method. Van Mannen phenomenological approach and content analysis were used for qualitative data analysis, and fuzzy factor analysis based on the fuzzy sets theory was used to analyze data of the quantitative part.Results: The number of the elements in the problem- based e- learning curriculum might be classified in 114 sub-categories and 12 categories. Except 4 indices which were detected as having low to moderate importance by experts, other indices were important up to the high and very high level in the desired model of the problem-based curriculum. Conclusion: The desired model for problem-based curriculum for e-learning centers of the state universities in Tehran combines from twelve elements containing goals, environment, tool and infrastructure, instructor, learner, learning methods, area (environment), time, basics, structure, evaluation and strategy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Curriculum, Problem-Based, E-learning
نویسندگان مقاله
عیسی برقی | barghi i
no. 15, sedaqat alley, iman 12 meter, azadi ave., marand, iran
مرند، خیابان آزادی، 12 متری ایمان، کوچه صداقت، پلاک 15
حسن ملکی | maleki h
management amp;amp; educational planning department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
عباس عباس پور | abbaspour a
management amp;amp; educational planning department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
اسماعیل زارعی | zare amp apos i e
management amp;amp; educational planning department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
فرهاد سراجی | seraji f
management amp;amp; educational planning department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, bu-ali sina university, hamedan, iran
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-163-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات