این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۶۹-۷۴
عنوان فارسی
معرفی روش کاربردی در تدریس واحد سمینار دوره کارشناسیارشد
چکیده فارسی مقاله
اهداف: واحد سمینار کارشناسیارشد در بسیاری از رشتههای علوم پایه پزشکی بهصورت سلیقهای برگزار میشود و به روشهای معتبر بهرهگیری از منابع و توانمندسازی دانشجو توجه نمیگردد. هدف این پژوهش ارایه روشی کاربردی برای برگزاری درس سمینار دانشجویان کارشناسیارشد بود. روشها: در یک مطالعه مقطعی توصیفی طی سالهای 1387 الی 1390، تمامی دانشجویان در دسترس رشته توکسینهای میکروبی و میکروبشناسی وارد پژوهش شدند. برای واحد درس سمینار 5 جلسه 2ساعته در نظر گرفته شد. در جلسه اول ارزشیابی سطح علمی و پیش آزمون انجام شد. برای جلسات بعدی برنامه مدون در اختیار دانشجویان قرار داده شد. فاصله زمانی هر جلسه 20 تا 30 روز تعیین گردید. در پایان پسآزمون گرفته شد. دادهها در قالب نرمافزار SPSS 12 با مقایسه دوبهدو محورها توسط آزمون ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: جدول ارزشیابی کسب مهارت و سنجش فعالیت دانشجو در درس سمینار طراحی شد. پیمایش علمی، تعیین نوع علم تولیدشده، خودکفایی، رقابت، کاربردیبودن، نوآوریداشتن، اتکا به منابع داخلی، توسعه سرمایه و بومینمودن دانش قابل ارزشیابی بود. تفاوت نمرات پیشآزمون و پسآزمون در همه حیطهها معنیدار بود (05/0>p). نتیجهگیری: ارایه واحد سمینار با روش آموزش و ارزیابی مداوم میتواند اصول و معیارهای پژوهش را در دانشجویان تقویت نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سمینار، مهارت، دانشجویان، کارشناسیارشد
عنوان انگلیسی
Introducing an Applicable Method in Teaching the Seminar Course in Master of Science Curriculum
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Currently, Master seminar course in many disciplines of basic medical sciences are held to taste and there is no attention to the authentic methods of utilization of the resources and student empowerment. The aim of this study was to offer a practical method for holding the seminar course for the graduate students. Methods: In a descriptive cross-sectional study which was performed during the years 2009-11, all available students of microbial toxins and microbiology disciplines were entered into this study. For the seminar course, 5 sessions of 2-hour were conducted. Evaluating the scientific level and pretest were conducted at the first meeting. For next meetings, the compiled program was given to the students. The interval session was determined 20 to 30 days. Finally, the post-test was taken out. Data were analyzed, using SPSS 12 software with pairwise comparison of the axes through Wilcoxon test. Results: A table was designed to evaluate skill acquiring and to measure student’s activity at the seminar course. Scientific survey, determining the kind of the produced science, self-sufficiency, competition, applicability, having innovation, relying on the domestic resources, the funds development and making indigenous knowledge could be evaluated. The difference of the pretest and post-test scores were significant in all domains (p< 0.05). Conclusion: Presentation of seminar course with continuing training and assessment method can strengthen the principles and standards of research among the students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Seminar Course, Skill, Students, Master Course
نویسندگان مقاله
رمضانعلی عطایی | ataee r a
microbiology department, medicine faculty, baqiyatallah university of medical sciences, mollasadra st., vanak sq., tehran, iran
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، دانشکده پزشکی، گروه میکروب شناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
علی مهرابی توانا | mehrabi tavana a
“health research center” amp;amp; “microbiology department, medicine faculty”, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
amp;amp;quot;مرکز تحقیقات سلامت amp;amp;quot; و amp;amp;quot;گروه میکروب شناسی، دانشکده پزشکی amp;amp;quot;، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
داود اسماعیلی | esmaieli d
microbiology department, medicine faculty, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
گروه میکروب شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-671-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات