این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۱۸۹-۱۹۳
عنوان فارسی
لزوم تدوین درس فناوری اطلاعات پزشکی در دوره پزشکی عمومی؛ دیدگاه دستیاران تخصصی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: امروزه آگاهی و توانایی استفاده از کامپیوتر و فناوری اطلاعات برای دانشجویان پزشکی بسیار ضروری است. وجود پزشکان آگاه به دانش فناوری اطلاعات، ارایه خدمات به سایر گروهها در سیستمهای سلامت را باکیفیتتر مینماید. هدف این مطالعه بررسی ضرورت تدوین برنامه درسی فناوری اطلاعات در دوره پزشکی عمومی با توجه به نظرات دستیاران تخصصی بود. روشها: این مطالعه مقطعی در کلیه 81 دانشجوی پذیرفتهشده در دورههای دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. دادههای لازم بهوسیله پرسشنامه محققساخته ساختاریافته حاوی 14 سئوال در زمینه میزان توانمندی شرکتکنندگان در استفاده از برنامهها و نرمافزارهای رایانه ای و راهکارهای توسعه و موانع موجود در استفاده از فناوری اطلاعات پزشکی گردآوری شد. از آزمونهای ضریب همبستگی، کروسکال والیس و رگرسیون چندگانه گامبهگام در قالب نرمافزار آماری SPSS 11.5 برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: میانگین امتیاز کلی دانشجویان مورد مطالعه در استفاده از نرمافزارهای رایانهای 10/1±62/2 بود. میانگین امتیاز کلی دانشجویان در استفاده از نشریات و پایگاههای اطلاعاتی پزشکی آنلاین 90/0±10/2 بود. ارتباط معنیداری بین میزان مهارتهای رایانهای دانشجویان و میزان استفاده از پایگاههای اطلاعاتی و نشریات پزشکی مشاهده شد (005/0=p). نتیجهگیری: مهارت استفاده از نرمافزارهای رایانهای و همچنین منابع اطلاعاتی الکترونیکی آنلاین در دانشجویان دستیاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان پایینتر از حد متوسط است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فناوری اطلاعات، پزشکی، برنامه آموزشی، دستیار
عنوان انگلیسی
Need of Designing Medical Information Technology Course in Undergraduate Medical Education Residents’ View
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Nowadays, knowledge about and ability to use computer and information technologies are essential for medical students. Existence of physicians who are familiar with the informatics, will lead to a better quality in servicing to other groups in the health system. The aim of this study was to evaluate the necessity for curriculum compilation of informatics in the general medicine course, based on medical residents' viewpoint. Methods: This cross-sectional study was done among all the 81 students of medical resident courses at Kerman University of Medical Sciences, in 2011-2012 academic year. A researcher-made structured questionnaire was used to collect data regarding the level of the participants’ ability on using computer programs and software and development strategies and obstacles to the use of medical information technology, containing 14 questions. The data were analyzed using correlation coefficient, Kruskal-Wallis and multiple linear regression tests by SPSS 11.5 software. Results: The total mean score of studied students’ on using computer software was 2.62±1.10. The students’ total mean score on using online medical journals and medical databases was 2.10±0.90. There was a significant relevance between the students’ skills in computer usages and the use of medical journals and medical databases (p< 0.005) Conclusion: Among the residents of Kerman University of Medical Sciences, the skills of using computer software and also, using online medical databases is lower than the average level.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رقیه ارشاد سرابی | ershad sarabi r
طاهره اسلامی نژاد | eslaminejad t
هاجر شفیعان | shafi an h
medical education studies amp;amp; development center, kerman university of medical sciences, kerman, iran
کرمان، ابتدای جاده هفت باغ علوی، پردیزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ساختمان صبا، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، صندوق پستی 7616911199
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
زینت روانگرد | ravangard z
مرجان ضیایالدینی | ziyaeddini m
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-542-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات