این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۲۰۱-۲۰۸
عنوان فارسی
تاثیر تدریس مبتنی بر شواهد با رویکرد حل مساله بر جستوجوی منابع علمی، شناخت اصول سلامت و رضایت از تدریس
چکیده فارسی مقاله
اهداف: دانشجویان علوم پزشکی به مهارتهای رویکرد مبتنی بر شواهد برای ارتقای تفکر خلاق و توانمندی شغلی نیاز دارند. روش تدریس مناسب در " آموزش مبتنی بر شواهد" نامشخص است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر تدریس مبتنی بر شواهد با رویکرد حل مساله بر یادگیری جستوجوی منابع علمی، شناخت اصول سلامت و رضایت از تدریس بود. روشها: در این مطالعه نیمهتجربی دانشجویان ترم سوم رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1388 به روش سرشماری انتخاب شدند. برای تدریس درس بهداشت، نمونهها بهصورت تصادفی به 2 گروه مساوی 38نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. از دو ابزار گردآوری اطلاعات در آغاز و پایان مطالعه استفاده و نمرات جستوجوی منابع علمی، شناخت اصول سلامت و رضایت دانشجویان از تدریس سنجش شد. دادهها با نرمافزار SPSS 16 و آزمونهای آماری مجذور کای، T مستقل و T زوجی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میانگین نمره کل شناخت دانشجویان و جستوجوی منابع علمی در گروه تجربی پس از مداخله بهطور معنیداری بالاتر از گروه کنترل بود. میانگین نمره کل رضایت گروه تجربی از تدریس مبتنی بر شواهد با رویکرد حل مساله بهطور معنیداری بالاتر از تدریس به روش سخنرانی و بحث گروهی در گروه کنترل بود. نتیجهگیری: بهکارگیری رویکرد حل مساله در تدریس مبتنی بر شواهد با توجه به فعالیت گروهی دانشجویان، همچنین نظارت و حمایت مداوم مدرس از فعالیتهای آموزشی دانشجویان میتواند دسترسی دانشجویان به منابع علمی، رضایت از تدریس و یادگیری آنان از اصول سلامت را ارتقا دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مبتنی بر شواهد، یادگیری، حل مساله، رضایت، جستوجوی اطلاعات
عنوان انگلیسی
Effect of Evidence-Based Teaching by Problem Solving Approach on Scientific Resources Search, Health Principles Knowledge and Teaching Satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: To promote critical thinking and job abilities, medical students need skills of evidence-based approach . The appropriate teaching method in “evidence-based education” is uncertain. The purpose of the present research was to evaluate the effect of evidence-based teaching by problem solving approach on learning to search scientific resources, health principles knowledge and teaching satisfaction. Methods: In this quasi-experimental study, third semester nursing students at Birjand University of Medical Sciences were selected through census method in 2009. To teach health lesson, samples were divided, at random, into two equal groups of 38 experimental and control students. Two data collection instruments a t the beginning and the end of the study were used and the scores of scientific resources search, health principles knowledge and students’ satisfaction of teaching were measured. Data were analyzed by SPSS16 software using Chi-square, independent-T and paired-T tests. Results: The mean of total score of students’ knowledge and scientific resources search in experimental group after intervention was higher than the control group significantly. The mean of total score of students’ teaching satisfaction in experimental group from evidence based teaching with problem solving approach was significantly higher than group discussion and lecture based teaching in the control group. Conclusion: According to the students’ group activities as well as monitoring and ongoing support of lecturer from students’ learning activities, the use of problem solving approach in e vidence-based teaching can promote students’ access to scientific resources , teaching satisfaction and their learning of health principles.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن حسن آبادی | hassanabadi m
community amp;amp; public health department, nursing amp;amp; midwifery faculty, birjand university of medical sciences, birjand, iran
بیرجند، خیابان آیت ا... غفاری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه بهداشت عمومی و جامعه، کد پستی 9717853577
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
فرح مادرشاهیان | madarshahian f
سهیلا خزاعی | khazaei s
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-685-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات