این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۲۰۹-۲۱۵
عنوان فارسی
آسیبشناسی آموزش بالینی دروس پرستاری بیماریهای داخلی جراحی؛ مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: آموزش بالینی قلب آموزش حرفهای و مهمترین بخش پرستاری است، زیرا دانشجویان فرصت لازم برای فراگیری عملی آموختههای نظری و کسب مهارتهای حرفهای را پیدا میکنند. این مطالعه با هدف تبیین آسیبشناسی آموزش بالینی دروس پرستاری بیماریهای داخلی- جراحی انجام شد. روشها: این مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوی در زمستان 1391 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. مشارکتکنندگان شامل 4 عضو هیات علمی، 2 نفر مسئول امور بالینی و 5 دانشجوی ترم آخر کارشناسی پرستاری بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته بهطور انفرادی استفاده شد. برای تحلیل دادهها ، متن مصاحبههای تایپشده به نرمافزار MAXQD انتقال یافت و کدگذاری دادهها با استفاده از این نرمافزار انجام شد. یافتهها: چهار طبقه اصلی کارآمدی مربی، کرامت، برنامهریزی آموزشی و خودکفایتی و 11 طبقه فرعی (دانش کافی و مرتبط با درس، وظیفهشناسی، تجربه بالینی، احترام، ارتباط موثر، حمایت ناکافی، برنامه درسی نیازمحور، زمانبندی ارایه دروس، نظارت اثربخش، استقلال و ابهام در نقش) استخراج شد. نتیجهگیری: برنامهریزی مناسب توسط مسئولان و افزایش توانمندیهای مربیان پرستاری از عوامل تاثیرگذار بر آموزش بالینی دروس داخلی- جراحی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Pathology of the Clinical Education of Medical-Surgical Nursing Courses: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Clinical education is the heart of professional education and the most important part of nursing education, because scholar was attained sufficient opportunity for practicing of theoretical learning and professional skills. This research aimed at pathological explanation of medical-surgical nursing courses. Methods: This qualitative content analysis was performed during December-March period of 2013 in Nursing & Midwifery School of Tehran University of Medical Sciences. Four faculty members, two clinical supervisors and five final baccalaureate nursing students were participated, who were selected by the purposive sampling method. Interviews were transcribed verbatim with MAXQD, codified and analyzed. Results: Four main themes were extracted, containing “tutor efficiency”, “munificence”, “educational planning” and “self-sufficiency”. Also, 11 sub categories were extracted, including “sufficient and related course knowledge”, “loyalty”, “clinical experience”, “respect”, “effective communication”, “insufficient support”, “need-based course plan”, “scheduling courses time’s”, “effective monitoring”, “independence” and “role ambiguity”. Conclusion: Officials’ proper planning and increasing abilities of nursing tutors are of the effective factors on clinical education of medical-surgical nursing courses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریبا تباری | tabari f
عباس عبادی | ebadi a
internal surgery department, nursing faculty, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
تهران، میدان نوبنیاد، خیابان شهید لنگری، سه راه اراج، جنب آماد و فرماندهی نزاجا، کوچه دوم شرقی، مجتمع آموزشی ولایت، دانشکده پرستاری، طبقه چهارم
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
سیده فاطمه جلالی نیا | seyedeh fatemeh jalalinia s f
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-675-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات