این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۲۱۷-۲۲۱

عنوان فارسی ارتباط وضعیت تحصیلی دانشجویان و توانایی شناختی مغز
چکیده فارسی مقاله اهداف: پایش وضعیت تحصیلی دانشجویان یکی از ماموریت­های نظام آموزشی دانشگاه­هاست. توانایی­های شناختی مغز نقش محوری در یادگیری و موفقیت تحصیلی ایفا می­کنند. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین وضعیت تحصیلی و توانایی­های شناختی دانشجویان بود. روش‌ها: این مطالعه مقطعی موردپژوهی، در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در سال 1391 انجام شد و 395 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسش‌نامه توانایی‌های شناختی 30گویه‌ای در 7 زیرمقیاس "حافظه فعال"، "کنترل مهاری و توجه انتخابی"، "تصمیم‌گیری"، "برنامه‌ریزی"، "توجه پایدار"، "شناخت اجتماعی" و "انعطاف‌پذیری شناختی"بود. برای بررسی همبستگی بین معدل و کارکردهای اجرایی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته­ها: همبستگی معنی‌داری بین معدل تحصیلی و کل توانایی‌های شناختی و زیرمقیاس‌های حافظه فعال، کنترل مهاری و توجه انتخابی، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، توجه پایدار و انعطاف‌پذیری شناختی (همگی در سطح 0001/0=p) به غیر از شناخت اجتماعی (969/0=p) مشاهده شد. نتیجه­گیری: زیرمقیاس‌های توانایی‌های شناختی یعنی حافظه فعال، کنترل مهاری و توجه انتخابی، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، توجه پایدار و انعطاف‌پذیری شناختی با معدل تحصیلی دانشجویان ارتباط مثبت دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانایی های شناختی، دانشجویان، موفقیت تحصیلی

عنوان انگلیسی Correlation between Students’ Educational Status and Brains’ Cognitive Abilities
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Monitoring of educational status of the students is a duty of educational systems of universities. Cognitive abilities of the brain play an axial role in learning and academic success. The purpose of present study was the evaluation of correlation between educational status and cognitive abilities in university students. Methods: This cross-sectional case study was done among the students of Shahid Beheshti University in 2012 and 395 persons were selected with achievable sampling method. The used tool was the questionnaire with 30 items of cognitive abilities in 7 subscales of “correlation of memory”, “inhibitory control and selective attention”, “decision making”, “planning”, “sustain attention”, “social cognition” and “cognitive flexibility”. Pearson correlation test was used to evaluate the correlation between grade point average and executive functions. Results: A significant correlation was seen between grade point average and all the cognitive abilities and the subscales correlation of memory, inhibitory control and selective attention, decision making, planning, sustain attention and cognitive flexibility (all were in p=0.0001 level), except social cognition (p=0.969). Conclusion: The subscales of the cognitive abilities i.e. “correlation of memory”, “inhibitory control and selective attention”, “decision making”, “planning”, “sustain attention” and “cognitive flexibility” have a positive relation with students’ grade point average.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Abilities, Students, Academic Success

نویسندگان مقاله وحید نجاتی | nejati v
psychology department, educational sciences amp;amp; psychology faculty, shahid beheshti university, tehran, iran
تهران، ولنجک، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشکده علوم شناختی


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-454-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات