این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۲۳۵-۲۳۹

عنوان فارسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی؛ دیدگاه دانشجویان هوشبری و اتاق عمل
چکیده فارسی مقاله اهداف: یکی از راه‌های بهبود مستمر کیفیت آموزش بالینی، بررسی دیدگاه دانشجویان است. این مطالعه با هدف ارزیابی دیدگاه دانشجویان رشته‌های هوشبری و اتاق عمل در مورد مشکلات آموزش بالینی انجام شد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال تحصیلی 91-1390 در 149 دانشجوی هوشبری و اتاق عمل دانشکده‌های پیراپزشکی و پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. داده‌ها در 5 حیطه اهداف و برنامه آموزشی، مربی، برخورد با دانشجو، محیط آموزشی و نظارت و ارزشیابی جمع‌آوری و با نرم‌افزار SPSS 18 به کمک آزمون T زوجی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: از نظر دانشجویان رشته هوشبری مهم‌ترین عوامل موثر در وضعیت آموزش بالینی مربی (6/81%)، اهداف و برنامه آموزشی (8/67%) و محیط آموزش (4/57%) و از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل مربی (1/87%)، برخورد با دانشجو (7/80%) و اهداف و برنامه آموزشی (4/77%) بودند. اختلاف نظرات دانشجویان هوشبری و اتاق عمل در حیطه برخورد با دانشجو و نظارت و ارزشیابی معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: مربی بیشترین تاثیر را از نظر دانشجویان هوشبری و اتاق عمل در آموزش بالینی دارد. وضعیت آموزش بالینی در دو رشته هوشبری و اتاق عمل در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حد مطلوب است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی، بیهوشی، اتاق عمل، دانشجویان، آموزش بالینی

عنوان انگلیسی Effective Factors on Clinical Education Quality Anesthesiology and Operating Room Students View
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Evaluating the attitudes of students is one of the ways to continuously improvement of the quality of clinical training. This study was done about the problems of the clinical training, aimed at evaluating the views of the anesthesiology and operating room students in clinical training. Methods: This cross-sectional study was done in 2011 - 2012 academic year, among 149 anesthesiology and operating room students in the Schools of Paramedical and Nursing and Midwifery Sciences of Tabriz University of Medical Sciences. Data were collected in five domains of targets and educational programs, instructor, dealing with student, educational atmosphere and monitoring and evaluation, and were analyzed with SPSS18 software using paired-T test. Results: Anesthesiology students believed that the most effective factors influencing the quality of clinical training were instructor (81.6%) targets and educational programs (67.8%) educational atmosphere (57.4%) and operating room students cited Instructor (87.1%) dealing with students (80.7%) and targets and educational programs (77.4%) as factors influencing the quality of clinical training. The difference in the attitude of students of these two fields was significant. Conclusion: The instructor has the most important effect on the clinical training in the anesthesiology and operating room students’ views. Situation of clinical education in the two fields of anesthesiology and operating room at the Tabriz University of Medical Sciences is in a desirable level.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناصر قربانیان | ghorbanian n


فرحناز عبداله زاده مهلانی | abdollahzadeh mahlani f


بهزاد کاظمی حکی | kazemi haki b
anesthesiology department, paramedical faculty, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پیراپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-642-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات