این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۲۴۷-۲۵۱

عنوان فارسی روند ظهور نام نویسندگان در مقالات استخراج‌شده از پایان‏نامه‌ها و رساله‌های پزشکی؛ دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده فارسی مقاله اهداف: الگوی ترتیب نام نویسندگان در مقالات پزشکی، نقش نویسندگان در پژوهش انجام‌شده و رعایت عدالت در ترتیب ظهور اسامی نویسندگان با توجه به میزان مشارکت آنها در مجلات خارجی بسیار بیش از مجلات داخلی مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مقاله بررسی میزان ظهور و ترتیب نام نویسندگان در مقالات استخراج‌شده از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی پزشکی بود. روش ‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 132 مقاله منتشرشده از 363 پایان‌نامه و رساله دانشجویی (1380 الی 1390) دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران‌ مورد بررسی قرار گرفتند. فراوانی، ترتیب و روند ظهور نام نویسندگان اول تا چهارم مقالات بر حسب مسئولیت‌شان در پژوهش (دانشجو، استاد راهنما، اساتید مشاور و سایرین) مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 15 و با کمک آزمون مجذور کای و نسبت شانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ‌ها: در 100% اسامی 132 مقاله مورد بررسی نام دانشجوی مجری، در 1/90% مقالات نام استاد راهنما و در 1/87% مقالات نام مشاور درج شده بود. بین ترتیب نویسندگان و مسئولیت فرد ارتباط معنی‌داری مشاهده شد (0001/0=p). جایگاه نویسنده اول در غالب موارد متعلق به استاد راهنما یا دانشجوی مجری پایان‌نامه یا رساله بود. نتیجه‌گیری: روال ثابتی در درج نام نویسندگان و رتبه آنان در مقالات مستخرج از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران وجود ندارد. در تمامی مقالات نام دانشجو و در اکثریت قریب به اتفاق مقالات نام استاد راهنما و مشاور درج می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نویسنده، مقاله، پایان‌نامه، رساله، دانشگاه

عنوان انگلیسی Authorship Pattern in Publications Based on Theses and Dissertations School of Medical Management and Informatics, Iran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Authorship pattern in medical papers, the roles of authors in performed research, and fairness in authorship order according to their contributions, have been more considered in international journals than Iranian journals. The aim of this study was to overview the appearance rate, and the order of author in publications extracted from medical theses (THS) and dissertations (DIS). Methods: In this cross-sectional study, 132 published papers extracted from 363 THS and DIS (2001-2010) in school of Health Management and Information Sciences (SHMIS) of Iran University of Medical Sciences (IUMS) was considered. The frequencies, order, and the appearance pattern of the first to forth author were considered according to their role in the research (student, supervisor, advisors and others). The data were analyzed using Chi-square test and odd ratios in SPSS 15 software. Results: In 100% of 132 considered papers the names of the carry out students, in 90.1% of the papers the name of the supervisors and in 87.1% the names of the advisors were present. There was a significant relationship between the order of the authors and their role in the papers (P=0.0001). The positions of the first authors in most papers belong to supervisors or carry out students. Conclusion: There is no stable pattern in the name and order of the authors in publications extracted from THS and DIS of SHMIS in IUMS. The names of the students are present in all the papers and the names of supervisors and advisors in the majority of them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Author, Paper, Thesis, Dissertations, Universities

نویسندگان مقاله مسعود رودباری | roudbari m
“microbial resistance research center” amp;amp; “statistics and mathematics department, school of health management and information sciences”, iran university of medical sciences, tehran, iran
تهران، خیابان ولیعصر عج ، بالاتر از میدان ونک، خیابان رشید یاسمی، مقابل بیمارستان خاتم الانبیا، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، گروه آمار و ریاضی
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

سوده رودباری | roudbari s



نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-669-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات