این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۲۹-۱۳۴

عنوان فارسی مقایسه سطح یادگیری پرستاران به دو روش نرم‌افزاری چندرسانه‌ای و تحت وب در آموزش مراقبت‌های پرستاری در حوادث شیمیایی
چکیده فارسی مقاله  اهداف: وجود انواع متفاوت آموزش الکترونیک این سئوال را مطرح می‌کند که کدامیک در آموزش نوین موثرتر است. هدف از انجام این مطالعه مقایسه سطح یادگیری پرستاران به دو روش نرم‌افزار چندرسانه‌ای و تحت وب در آموزش مراقبت‌های پرستاری عوامل شیمیایی در یکی از مراکز درمانی نیروهای مسلح شهر تهران بود. روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی و دوگروهی در سال 1391 در پرستاران شاغل در یکی از بیمارستان‌های نیروهای مسلح شهر تهران انجام شد و 66 پرستار به‌روش مبتنی بر هدف انتخاب و دو گروه تحت وب و نرم‌افزار چندرسانه‌ای تقسیم شدند. محتوای آموزش، پرسش‌نامه ارزیابی سطح آموزش با 35 سئوال چهارگزینه‌ای و 8 ایستگاه آزمون بالینی عینی ساختارمند برای سنجش حیطه عملکردی دو گروه آموزش توسط محقق تدوین شد. یک گروه با لوح فشرده آموزشی و گروه دیگر تحت وب طی دو هفته آموزش دیدند . بعد از جمع‌آوری، داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون‌های T زوجی و T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: اختلاف میانگین پیش‌آزمون بین دو گروه معنی‌دار نبود. نمره پس‌آزمون 1 در هر دو گروه افزایش معنی‌داری نسبت به پیش‌آزمون داشت ولی در پس‌آزمون 2 اُفت اندکی در هر دو گروه مشاهده شد. تفاوت میانگین امتیاز بین دو گروه در ایستگاه‌های 1، 2 و 4 غیرمعنی‌دار ولی در ایستگاه‌های 3، 5، 6، 7 و 8 معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: آموزش به دو روش تحت وب و بسته‌های نرم‌افزاری چندرسانه‌ای تقریباً به‌طور یکسان بر سطح یادگیری پرستاران تاثیر می‌گذارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of nurses learning level by multimedia and web-based methods in teaching nursing care of chemical accidents
چکیده انگلیسی مقاله  Aims: It is a question that among all different types of electronic learning which one will be more effective in modern education. The aim of this study was to compare the learning level of nurses by multimedia software and web based methods in teaching nurses care in chemical accidents in one of the Tehran city armed forces hospitals. Methods: This quasi-experimental two-grouped study was performed in 2012 in nurses of one of the armed force hospitals of Tehran city. And 66 nurses were selected purposively and were randomly divided into multimedia software and web based groups. Education content, level of education evaluation questionnaire with 35 quadruple questions and 8 Objective Structural clinical examination (OSCE) stations for evaluating practical skills of two groups’ members were designed by the researcher. One group was trained by multimedia and one group received education under web. After collecting, data was analyzed by SPSS 16 software and paired and independent T tests. Results: The difference of pretests scores was not significant between two groups. The score of posttest 1 were increased in both groups but there were a little drop in posttest 2 scores in both groups. The average scores’ differences were non-significant between two groups in stations 1, 2 and 4 but significant in stations 3, 5, 6, 7 and 8. Conclusion: Multimedia and web based learning methods have the same effect on learning levels of nurses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه خوش سیما | khoshsima s


محمدمهدی سالاری | mohammad mehdi salari m m
“chemical trauma research center” amp;amp; “health of society nursing department, nursing faculty”, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

سید داوود تدریسی | seyed davood tadrisi s d


محمد دانشمندی | daneshmandi m


سودابه مهدی زاده | mahdizade s



نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-44-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات