این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۳۵-۱۳۹
عنوان فارسی
مقایسه نظرات اعضای هیات علمی و دانشجویان درباره فرمهای ارزشیابی اساتید در دروس نظری
چکیده فارسی مقاله
اهداف: تعیین میزان موفقیت در رسیدن به اهداف آموزشی از راههای ارزشیابی مدرسان است که معمولاً توسط دانشجویان صورت میگیرد تا هم سبب بهبود کیفیت آموزش شود و هم در تصمیمگیری مدیریتی مورد توجه قرار گیرد. پس فرمهای ارزشیابی مدرسان توسط دانشجویان باید مورد توافق مدرسان و دانشجویان باشد. هدف از انجام این مطالعه، مقایسه دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان درباره سئوالهای ارزشیابی دروس نظری اساتید بود. روشها: این مطالعه تحلیلی- مقطعی در اعضای هیات علمی و دانشجویان یکی از دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد و 129 نفر عضو هیات علمی بهصورت در دسترس و 120 دانشجو به روش نمونهگیری آسان انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته دارای دو بخش دادههای جمعیتشناختی مدرسان و گویههای پیشنهادی برای فرم ارزشیابی دانشجویان از مدرسان بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون T مستقل با کمک نرمافزار آماری SPSS 18 استفاده شد. یافتهها: میانگین امتیاز مناسببودن سئوالها از نظر مدرسان 1/8±0/73 (100-50) و از نظر دانشجویان 9/26±7/61 (100-5) بود (001/0>p). بالاترین وزن از نظر مدرسان مربوط به گویه "میزان علاقه استاد به تدریس و فعالیت در رفع مشکلات علمی دانشجو" و از نظر دانشجویان مربوط به گویه "میزان تسلط استاد بر موضوع درس" بود. نتیجهگیری: اعضای هیات علمی و دانشجویان خواستار اعمال تغییراتی در اولویتبندی و سهم نمره ارزشیابی هر سئوال در فرمهای جاری ارزشیابی مدرسان در دروس نظری هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشیابی، مدرسان، دانشجویان، دروس نظری
عنوان انگلیسی
Comparison between Academic Staffs and Students’ Views about the Teacher’s Evaluation Form in Theoretical Lessons
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Determining the rate of success in achieving the training goals is one of the evaluation methods of teachers that often take place by students to lead to both a better quality of education and to be noticed in management decision. So, the teachers’ evaluation forms must be agreed by both students and teachers. The goal of this study was to compare the views of students and teachers about the theoretical lessons evaluation questions. Methods: This analytical cross-sectional study has been done in faculty members and students of one of the medical universities of Tehran city in 2011-12 academic years and 129 faculty members and 120 students have been selected by accessible and simple sampling methods, respectively. The researcher-made device of data collecting was a two-part questionnaire consisted of teachers’ demographic data and suggested items for students’ evaluation of teachers form. The data were analyzed by independent T test and SPSS 18 software. Results: The average of questions properness score was 73.0±8.1 (50-100) from teachers viewpoint and was 61.7±26.9 (5-100) from students viewpoint (p< 0.001). The highest weight from the teachers’ viewpoint related to the “rate of teachers’ interest and his activities to solve the students’ scientific problems” and from the students’ viewpoint related to “rate of teachers’ authority to the subject”. Conclusion: Academic staffs and students request for some changes in priorities and proportion of evaluation score for each question in current forms of teachers’ evaluation at theoretical lessons.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Evaluation, Teachers, Students, Theoretical Lessons
نویسندگان مقاله
غلامحسین علیشیری | alishiri gh h
اسفندیار آزاد مرز آبادی | azad marzabadi e
behavioral sciences research center, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات علوم رفتاری
سیدمرتضی حسینی | seyed morteza hosseini s m
هنگامه فجرک | fajrak h
رضا نوری | nouri r
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-607-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات