این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۴۷-۱۵۱

عنوان فارسی تاثیر اجرای مدل مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی بر فرآیند یاددهی/یادگیری درس روان‌شناسی
چکیده فارسی مقاله  اهداف: امروزه به‌کارگیری گسترده تکنولوژی‌های نو و در نتیجه نیاز به آموزش و هزینه بیشتر، مراکز آموزشی و اقتصادی را بر آن داشته تا به استفاده از راهکارهای نوین آموزشی روی آورند. یکی از این راهکارها، آموزش الکترونیکی است. مدیریت دانش درصدد افزایش ظرفیت پردازش داده و اطلاعات با کمک نوآوری و خلاقیت انسانی است. این مقاله با هدف بررسی تاثیر پیاده‌سازی مدل مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی بر فرآیند یاددهی/یادگیری دانشجویان در درس روان‌شناسی انجام شد. روش‌ها: این پژوهش نیمه‌آزمایشی در نیمسال اول تحصیلی 91-1390 در دانشجویان دانشکده روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد و 36 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها آزمون پیشرفت تحصیلی محقق‌ساخته و پرسش‌نامه محقق‌ساخته برای بررسی انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. نتایج پژوهش با استفاده از آزمون T مستقل و در قالب نرم‌افزار SPSS 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نمره پیش‌آزمون دو گروه اختلاف معنی‌داری نداشت و نمره پس‌آزمون گروه آزمایش به‌طور معنی‌داری نسبت به گروه کنترل بالاتر بود. بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش (89/20 ± 77/195) و کنترل (78/19±33/182) در انگیزه پیشرفت تحصیلی تفاوت معنی‌داری مشاهده شد (04/0=p). نتیجه‌گیری: آموزش الکترونیک مبتنی بر مدل مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Nonaka & Takeuchi Knowledge Management Model Implementation on Teaching/Learning Process in Psychology Course
چکیده انگلیسی مقاله  Aims: Nowadays, the widespread use of new technologies and the need for more education and expense, force the educational and economical centers to use the new educational approaches. One of these approaches is e-learning. Knowledge management seeks to increase the information processing capacity through innovation and creative power of human beings. This paper aimed to investigate the effect of Nonaka & Takeuchi knowledge management model implementation on teaching/learning process in psychology course. Methods: This quasi-experimental study was done in the first semester 0f 2011-2012 in students of Allameh Tabatabai University, College of Psychology and 36 students were selected by random sampling method. Data were collected by the researcher-made achievement test and a questionnaire to assess the students' motivation for academic success. Independent T-test and SPSS 18 software were used to analyze the data . Results: The two groups showed no significant difference in pretest scores but the posttest score of the experimental group was significantly higher than the control group. Academic success motivation score of experimental (195.77±20.89) and control (182.33±19.78) groups showed a significant difference (p=0.04). Conclusion: E-learning based on Nonaka & Takeuchi knowledge management model is effective on university students’ achievement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه نصیرزاده | nasirzade s
department of educational sciences, psychology amp;amp; educational sciences faculty, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-491-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات