این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۵۹-۱۶۴

عنوان فارسی تاثیر آموزش تزریقات با استفاده از بیمارنما بر میزان یادگیری و اضطراب دانشجویان
چکیده فارسی مقاله اهداف: محدودیت‌های آموزش بر بالین بیمار، نیاز به بازنگری روش‌های آموزشی را بیشتر نموده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش روش‌های مختلف تزریقات به روش شبیه‌سازی با بیمارنما بر میزان یادگیری و اضطراب دانشجویان گروه پزشکی انجام شد. روش‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی در 179 دانشجوی دارای واحد تزریقات گروه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1389 که به روش سرشماری انتخاب شدند انجام شد. از پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی، آزمون اضطراب‌سنج بِک و چک‌لیست عملکرد تزریقات برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. پس از ارایه دروس نظری و عملی برای کل نمونه‌ها، دانشجویان به‌صورت تصادفی به دو گروه 87نفری شاهد و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت آموزش اضافی با بیمارنما قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 17 و آزمون‌های T مستقل و همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین میزان مهارت انجام تزریقات در گروه آزمایش 7/4±4/72 و در گروه شاهد 1/6±1/58 بود (0001/0>p). میانگین میزان اضطراب در زمان انجام تزریقات در گروه آزمایش 9/2±3/9 و در گروه شاهد 3/7±8/16 بود (0001/0>p) . با افزایش میزان یادگیری در گروه آزمایش، میزان رضایت‌مندی نیز به‌طور معنی‌داری بیشتر شد. نتیجه‌گیری: روش آموزش تزریقات به‌صورت تلفیقی با بیمارنما علاوه‌بر افزایش میانگین یادگیری و کاهش اضطراب حین انجام انواع تزریقات، میزان رضایت‌مندی دانشجویان گروه‌های مختلف پزشکی را افزایش می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، اضطراب، بیمارنما، تزریقات

عنوان انگلیسی Effect of injection teaching by simulated patient on learning and anxiety level of students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Limitations in clinical learning have increased the need to review learning methods. This study was performed by with the goal of evaluation of the effect of different injection methods teaching by simulation with simulated patient on learning and anxiety level of medical students. Methods: This quasi-experimental study was done in 179 students of injection course of Arak University of Medical Sciences in 2010 that were selected based on census method. Demographic questionnaire, Beck anxiety test and the checklist of injection status were used to gather data. After theoretical and practical education of all students, they randomly allocated into two intervention and control groups (n=87). Intervention group was taken under extra education with standardized patients. Data were analyzed using SPSS 17 software and independent T and Spearman correlation tests. Results: The mean of injection skills rate of students was 72.4±4.7 in educational group and 58.1±6.1 in control group (p< 0.0001). The mean of students’ anxiety levels during the injection was 9.3±2.9 in educational group and 16.8±7.3 in control group (p< 0.0001). Increasing the learning level in educational group led to significant increasing of satisfaction rate. Conclusion: Assimilation the education of injection skills with simulated patient despite of increasing the mean of learning and decreasing the anxiety levels during injections, increases medical students’ satisfaction level.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Anxiety, Simulated Patient, Injections

نویسندگان مقاله حمیدرضا ابراهیمی فخار | ebrahimi fakhar h r


داود حکمت پو | hekmatpou d
department of nursing, nursing amp;amp; midwifery faculty, arak university of medical sciences, arak, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-633-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات