این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۷۱-۱۷۵
عنوان فارسی
تاثیر آموزش بر سواد اطلاعاتی دانشجویان تازهوارد
چکیده فارسی مقاله
اهداف: سواد اطلاعاتی مجموعهای از مهارتها و تواناییها برای جستوجو، ارزیابی و استفاده موثر از اطلاعات است. امروزه حجم عظیمی از اطلاعات در محیط دیجیتال منتشر میشود که ضرورت استفاده از اطلاعات الکترونیک را اجتنابناپذیر میسازد. هدف این پژوهش، ارزیابی سواد اطلاعاتی و مطالعه اثربخشی یک اقدام مداخلهای بهصورت کارگاه نظری- عملی در دانشجویان تازهوارد دانشگاه علوم پزشکی بابل بود.روشها: این مطالعه نیمهتجربی در کلیه دانشجویان تازهوارد دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال تحصیلی 91-1390 که برای شرکت در کارگاه آموزشی کتابخانه مرکزی دانشگاه ابراز علاقه کرده بودند انجام شد و 50 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای موردنظر پرسشنامه محققساختهای مشتمل بر سه بخش اطلاعات فردی، آگاهیهای مرتبط با فعالیت کتابخانهها و سطح سواد اطلاعاتی طراحی شد. برای پردازش دادهها از نرمافزار آماری SPSS 16 و آزمونهای آماری T زوجی و ویلکاکسون استفاده شد. یافتهها: میانگین سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان قبل از آموزش 98/0±82/0 بود که بعد از آموزش به 60/2±76/4 افزایش یافت (008/0=p). تنها 9 دانشجو (18%) پیش از آموزش با خدمات کتابخانههای دانشگاهی آشنا بودند که این تعداد بعد از آموزش به 38 نفر (76%) رسید (001/0=p).نتیجهگیری: مداخله آموزشی از طریق آموزش کتابخانهای در سواد اطلاعاتی دانشجویان تازهوارد به دانشگاه موثر و موجب افزایش آن است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد اطلاعاتی، تحصیل، پزشکی، مطالعات مداخلهای
عنوان انگلیسی
Effect of education on informational literacy of university newcomers
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Information literacy is a set of skills and abilities for effective information search, evaluation and use. Vast volume of information is published in digital environment that make the necessity of electronic information usage inevitable. This research aimed to evaluate the information literacy and study the effectiveness of an intervention as a theoretical-practical information literacy workshop among newcomer students of Babol University of Medical Sciences.Methods: This quasi-experimental study was conducted among all newcomer students of Babol University of Medical Sciences who interested in participating in the workshop held in the central library in the academic year of 2011-2012. Among them, 50 students were selected by simple random sampling method. For data collection, a researcher-made questionnaire was designed with 3 sections including demographic information, familiarity with library activities and services, and information literacy level. Paired T and Wilcoxon tests were applied for data analysis in SPSS 16 software.Results: The mean of students’ information literacy level was 0.82±0.98 before training which was increased to 4.76±2.60 after training (p=0.008). Only 9 students (18%) were familiar with library activities before training which was increased to 38 students (76%) after training (p=0.001).Conclusion: Educational intervention through library education affects newcomer students’ information literacy and increases it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آرام تیرگر | tirgar a
موسی یمین فیروز | yaminfirooz m
general education department, medicine faculty, babol university of medical sciences, babol, iran
گروه آموزش عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-555-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات