این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۷۷-۱۸۲

عنوان فارسی خودارزیابی دانشجویان مامایی از توانایی در مهارت‌های عملی
چکیده فارسی مقاله اهداف: استفاده از نظرات دانشجویان سال آخر در مورد مهارت‌های فراگرفته طی تحصیل، می‌تواند در تقویت نقاط قوت و برطرف‌کردن نقاط ضعف آموزش مفید باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی خودارزیابی دانشجویان سال آخر رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از توانایی در انجام مهارت‌های عملی انجام شد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در دانشجویان مامایی مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در نیم‌سال دوم تحصیلی 89-1388 و نیمسال دوم تحصیلی 90-1389 که در آستانه شرکت در امتحان نهایی قرار داشتند انجام شد و همه 47 دانشجو مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات فرم ارزیابی مهارت‌های عملی در حیطه‌ها بیماری‌های زنان، بارداری و زایمان، بهداشت مادر و کودک، نوزادان و اصول و فنون پرستاری و مامایی بود. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS 16 و آمار توصیفی استفاده شد. یافته‌ها: 3/78% دانشجویان از گروه مامایی، 1/76% از دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و 6/82% از رشته رشته مامایی رضایت داشتند. ارزیابی 61% دانشجویان از توانایی خود در مبحث بارداری و زایمان، 60% در مبحث بیماری‌های زنان، 54% در مبحث اصول و فنون پرستاری و مامایی، 41% در مبحث بهداشت مادر و کودک و 33% در مبحث نوزادان زیاد بود. دانشجویان مامایی خود را در انجام زایمان بریچ، انجام زایمان چندقلو و گذاشتن IUD اساساً فاقد مهارت دانستند. نتیجه‌گیری: دانشجویان مامایی مهارت خود را در مباحث بارداری و زایمان، بیماری‌های زنان و اصول و فنون پرستاری و مامایی را در حد متوسط و در مباحث بهداشت مادر و کودک و نوزادان کمتر از حد متوسط ارزیابی می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودارزیابی، دانشجویان، مامایی، مهارت عملی

عنوان انگلیسی Midwifery Students’ Self Assessment of their Ability in Practical Skills
چکیده انگلیسی مقاله  Aims: Use of senior students’ viewpoints about the learned skills during education , can help to reinforcment the strenght and eliminating the weakness points of education. The current study was carried out with the purpose of evaluating the self-assessment of senior midwifery students of Shahrekord University of Medical Sciences from their abilities in practical skills . Methods: This cross-sectional study was carried out in undergraduate midwifery students who were ready for the final exam in second semester of 2009-10 and second semester of 2010-11 academic years in Shahrekord University of Medical Sciences and all of 47 students were studied. Data were collected by practical skills assessment form in areas of gynecology, obstetrics, maternal and child health, infants and fundamentals of nursing and midwifery. SPSS 16 software and descriptive statistics were used to analyse the data. Results: 78.3% of students were satisfied from midwifery group, 76.1% from Shahrekord University of Medical Sciences and 82.6% from midwifery field. The assessment of 61% of students was high of their abilities in obstetrics area , 60% in gynecologic area , 54% in fundamentals of nursing and midwifery area, 41% in maternal and child health area and 33% in infants area. The midwifery students considered themselves essentially unskilled in doing of breech delivery, multiple delivery and inserting the intra uterine device (IUD). Conclusion: The midwifery students assessed their skills as moderate in areas of obstetrics, gynecology and fundamentals of nursing and midwifery and Less than moderate in areas of maternal and child health and infants.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-Assessment, Students, Midwifery, Practical Skill

نویسندگان مقاله معصومه دل آرام | delaram m
midwifery department, midwifery amp;amp; nursing faculty, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

فرانک صفدری ده چشمه | safdari dahcheshme f


شایسته بناییان | banayian sh


افسانه کاظمیان | kazemian a


منیژه سرشتی | sereshti m


زیبا رییسی | raeisi z


فریبا آصفی | asefi f



نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-164-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات