این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۸۳-۱۸۷
عنوان فارسی
تاثیر عوامل فردی، اجتماعی، خانوادگی و آموزشی بر اُفت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
اهداف: اُفت تحصیلی زمانی اتفاق میافتد که فاصله قابلتوجهی بین استعداد بالقوه و توان بالفعل افراد در فعالیتهای درسی و پیشرفت تحصیلی ایجاد شود. این پژوهش با هدف بررسی و شناخت عوامل فردی، اجتماعی، خانوادگی و آموزشی موثر بر اُفت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان انجام شد. روشها: این پژوهش پیمایشی در دانشجویان کارشناسی، کارشناسیارشد و دکترای مشغول به تحصیل در دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. 373 دانشجو با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و تعداد 357 پرسشنامه تکمیلشده جمعآوری و بررسی شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته دارای 4 مولفه فردی، خانوادگی، اجتماعی و آموزشی و 40 گویه بود که براساس طیف لیکرت از کاملاً مخالفم (1 امتیاز) تا کاملاً موافقم (5 امتیاز) درجهبندی شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار SPSS 16 و آزمون T تکنمونهای استفاده شد. یافتهها: از دیدگاه دانشجویان، میانگین امتیاز تاثیر عوامل فردی بر اُفت تحصیلی 47/2±16/4، میانگین امتیاز تاثیر عوامل خانوادگی بر اُفت تحصیلی 30/3±75/3، میانگین امتیاز تاثیر عوامل اجتماعی بر اُفت تحصیلی 68/3±74/3 و میانگین امتیاز تاثیر عوامل آموزشی بر اُفت تحصیلی 96/3±83/3 بود (05/0>p). نتیجهگیری: عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی و آموزشی از دیدگاه دانشجویان بر میزات اُفت تحصیلی موثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اُفت تحصیلی، فردی، اجتماعی، خانوادگی، آموزش
عنوان انگلیسی
Effect of Individual, Social, Family and Educational Factors on Academic Drop in University Students’ Viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Academic drop occurs when there is a considerable distance between potential aptitudes and de facto capacities of individuals in educational activities and development. This study was conducted with the aim of verifying and identifying personal, social and educational factors effective on academic drop from university students’ viewpoint. Method: This traverse study was conducted for bachelor, master and doctorate students engaging in education in Esfahan University in academic year of 2011-12. 373 students were selected by random sampling method and 357 completed questionnaires were gathered and evaluated. Study tool was a researcher-made questionnaire having four personal, familial, social and educational factors and consisting 40 items which was graded based on Likert spectrum from completely disagree (1 score) to completely agree (5 scores). SPSS 16 software and one-sample T test were used to analyze the data. Results: The mean score of the effect of personal factors on academic drop was 4.26±2.47, the mean score of the effect of familial factors on academic drop was 3.75±3.30, the mean score of the effect of social factors on academic drop was 3.74±3.68 and the mean score of the effect of educational factors on academic drop was 3.83±3.96 from the students’ viewpoint (p< 0.05). Conclusion: Personal, familial, social and educational factors are effective on academic drop from students’ viewpoint.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic Drop, Individual, Social, Familial, Educational
نویسندگان مقاله
رضا علی نوروزی | reza ali nowrozi r a
امین چراغیان رادی | cheraghian radi a
educational planning department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, isfahan university, isfahan, iran
گروه برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
کمال نصرتی هشی | nosrati heshi k
سیدمحسن عزیزی | seyyed mohsen azizi s m
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-531-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات