این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۶۹-۷۴

عنوان فارسی ویژگی‌های سازمان یادگیرنده بر اساس مدل سنگه
چکیده فارسی مقاله اهداف: امروزه موسسات آموزش عالی مانند سایر سازمان­ها رو در روی چالش­های جدیدی قرار گرفته­اند و برای ادامه حیات و انطباق با محیط پیرامون نیاز به تغییر و تحول اساسی دارند. یکی از راه­های مقابله با فشارهای محیطی در دانشگاه­ها به کارگیری ویژگی­های سازمان یادگیرنده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل سازمان­ یادگیرنده پیتر سنگه در دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد صورت گرفت. روش­ها: این مطالعه توصیفی در بین اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. 92 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری پرسش نامه استاندارد در قالب 40 گویه بسته پاسخ برحسب طیف پنج‌درجه­ای لیکرت شامل مؤلفه ­ های قابلیت­های فردی، الگوهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 17 و با آزمون­های T تک‌نمونه­ای و تحلیل واریانس انجام شد. یافته­ها: دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد از نظر ویژگی‌های سازمان یادگیرنده در سطح متوسطی قرار داشت (65/0±01/3؛ 008/0=p؛ 22/3=t). میزان استفاده از قابلیت‌های فردی (019/0=p)، یادگیری گروهی (05/0=p) و تفکر سیستمی (001/0=p) معنی‌دار بود (جدول 1). بین دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با مرتبه‌های مختلف علمی در رابطه با وضعیت مولفه‌های سازمان یادگیرنده، تفاوت معنی‌دار وجود نداشت. نتیجه­گیری: وضعیت دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد به عنوان سازمان یادگیرنده مطلوب نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری، مدل سنگه، تفکر گروهی

عنوان انگلیسی Learning organization’s characteristics based on Senge’s model
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Nowadays, institutes of higher education encounter new challenges like any other organizations and require fundamental revisions and transformations in order to survive and adapt with the environment. Employing the Learning Organization’s characteristics can be considered as a solution to tackle the issue of environmental pressure in the universities. The present research was conducted aiming at investigating the Senge’s Learning Organization model at the Medical Faculty of Islamic Azad University of Mashhad. Methods: This descriptive study was conducted among the faculty members of Islamic Azad University of Mashhad during the academic year 2011-2012 and 97 subjects were randomly selected. The standard questionnaire tool for assessment was in the form of forty items of answering package which were designed on the basis of five-point Likert Scale consisting of personal proficiencies, mental models, shared visions, team learning and systemic thinking. The SPSS 17 software, single-sample T-test and variance analysis were applied to analyze the achieved data. Results: The medical school of the Islamic Azad University of Mashhad is in an average level in terms of the learning organization’s characteristics (t=3.22 p=0.008 3.01±0.65). The usage rate of personal proficiencies (p=0.019), group learning (p=0.05) and systemic thinking (p=0.001) were significant. There was no significant difference between the viewpoints of the faculty members with different degrees regarding the learning organization’s characteristics. Conclusion: The status of the medical school of the Islamic Azad University of Mashhad is not in a favorable level as learning organization.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning, Senge’s Model, Group Thinking

نویسندگان مقاله اسماعیل خدایی متین | khodayi matin e
department of management, faculty of human sciences, neyshabur branch, islamic azad university, neyshabur, iran
گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور (Islamic azad university of neyshabour)

کلنل کسرایی | کلنل kasraei k



نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-463-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات