این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۷۵-۸۱

عنوان فارسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله اهداف: دانشگاه‌ها و دیگر عرضه‌کنندگان آموزش عالی نقش مهمی در توسعه جامعه دانایی‌محور ایفا می‌کنند. سرمایه فکری عنصر کلیدی در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار است. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش و ارتباط سرمایه فکری و عملکرد نظام دانشگاهی بود. روش‌ها: این پژوهش پیمایشی در سال 1391 در 6 دانشگاه ایران انجام و دو گروه نمونه در مطالعه وارد شد. ابزار پژوهش شامل دو پرسش‌نامه محقق‌ساخته خبرگان دانشگاهی و نظرسنجی وضعیت سرمایه فکری در دانشگاه‌ها بود. به‌منظور بررسی داده‌ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون، رگرسیون گام‌به‌گام، T تک‌نمونه‌ای و تحلیل واریانس چندمتغیره در قالب نرم‌افزار آماری SPSS 13 استفاده شد. یافته‌ها: میانگین عملکرد نظام دانشگاهی از نظر اعضای هیات علمی 30/36±87/52 بود و با سرمایه انسانی، سرمایه رابطه‌ای و سرمایه ساختاری رابطه مثبت و معنی‌دار داشت. بین عملکرد نظام دانشگاهی با زیرمولفه‌های هیات علمی، دانشجو، کارکنان، فرهنگ سازمانی، ارتباط با صنعت و تعاملات علمی رابطه مثبت و معنی‌دار مشاهده شد. در مولفه سرمایه انسانی و سرمایه رابطه‌ای بین دانشگاه‌ها تفاوت معنی‌داری وجود داشت، اما در سرمایه ساختاری بین دانشگاه‌ها تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: مولفه‌های سرمایه فکری بر عملکرد نظام دانشگاهی موثر هستند و با توجه به وضعیت متوسط دانشگاه‌های ایران در این مولفه‌ها، مدیریت مطلوب‌تر سرمایه فکری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی منجر به بهبود عملکرد نظام دانشگاهی می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش عالی، سرمایه فکری، عملکرد

عنوان انگلیسی Relationship between intellectual capital and function in universities and higher education institutes
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Universities and other higher education institutes play critical role in the development of the knowledge-oriented social. Intellectual capital is the main element in achieving the stable competitive advantage. This study was conducted aiming at examining the role and relationship between intellectual capital and the performance of university system. Methods: This study was a survey which was conducted in 2002 in the 6 universities of Iran, and two sample groups were included in the study. Research instrument consisted of two university expert researcher-made questionnaires and the intellectual capital condition poll in universities. For data analysis, Pearson correlation test, stepwise regression, single-sample T-test and multivariable variance analysis (ANOVA) were used and analysed in SPSS 13 statistical software. Results: University system performance mean was 52.87±36.30 in faculty members’ opinion and had significant and positive relationship with human capital, relationship capital, and structural capital. There was a significant relationship between academic system performance and subcomponent of faculty members, student, personnel, cultural organization, relationship with industry, and scientific interactions. There was significant difference between the human capital component and relational capital between universities. However there was no significant relationship between structural capitals between universities. Conclusion: Intellectual capital components have influence on the academic system performance. Moreover, In accordance with the average condition of Iran universities in these components, more desirable management of the intellectual capital in the universities and higher education institutes causes academic system performance improvement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Higher Education, Intellectual Capital, Performance

نویسندگان مقاله محمد شرفی | sharafi m
department of educational management amp;amp; planning, faculty of psychology amp;amp; educational sciences, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

عباس عباس پور | abbaspour a



نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-298-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات