این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۱۳-۱۱۸

عنوان فارسی وضعیت یادگیری سازمانی و توانمندسازی پرستاران؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله اهداف: یادگیری سازمانی فرآیندی پویا ست که سازمان را قادر به سازگاری سریع با تغییرات می‌سازد . هدف از مطالعه حاضر، بررسی ارتباط دو مولفه یادگیری سازمانی و توانمندسازی از دیدگاه پرستاران به عنوان منابع بزرگ دانش سازمانی و انتقال دانش در بیمارستان‌ها بود. روش‌ها: مطالعه توصیفی- همبستگی حاضر در جامعه 1200 نفری پرستاران 4 بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در بازه زمانی مهرماه تا اسفندماه 1391 انجام گرفت. 310 پرستار به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه استاندارد دارای 3 بخش اطلاعات جمعیت‌شناختی، پرسش‌نامه 16سئوالی گومز و 20 سئوال پیرامون مولفه توانمندسازی کارکنان بود. تجزیه و تحلیل داده‌های با استفاده از نرم‌افزار SPSS 18 و آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون، آزمون T مستقل و آنوا انجام شد. یافته‌ها: میانگین مولفه یادگیری سازمانی در پرستاران مورد مطالعه، 73/0±99/2 و توانمندسازی 57/0±60/3 بود. قوی‌ترین همبستگی مولفه توانمندسازی با بُعد فضای باز و آزمایشگری (51/0=r) و ضعیف‌ترین همبستگی با بُعد دید سیستمی (39/0=r) بود. رابطه معنی‌داری بین مولفه توانمندسازی (023/0=p) و بعد فضای باز و آزمایشگری (005/0=p) با متغیر جنسیت وجود داشت. همچنین رابطه معنی‌داری بین بُعد دید سیستمی (015/0=p) و متغیر نوع استخدامی پرستاران مشاهده شد. نتیجه‌گیری: رابطه قوی بین مولفه یادگیری سازمانی و ابعاد آن با مولفه توانمندسازی وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری سازمانی، توانمندسازی، پرستار، بیمارستان

عنوان انگلیسی Organizational learning and empowerment of nursing status Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Organizational learning is a dynamic process which enable the organization to fit fastly with changes. The aim of this study was to investigate the relationship between organizational learning and empowerment in the viewpoint of nurses as the great sources of organizational knowledge and knowledge transfering in hospitals. Methods: This descriptive-correlative study was performed in 1200 membered nurses society of 4 Tehran University of Medical Sciences’ hospitals between October 2012 and March 2013. 310 nurses were selected by simple randomized sampling method. Data gathering instrument was a standard questionnaire with 3 different parts of demographic data, Gomez 16 questions and 20 questions about employee empowerment. Data analysis was performed using SPSS 18 software by Pearson correlation, Independent T and ANOVA tests. Results: The mean of nurses’ organizational learning score was 2.99±0.73 and of nurses’ empowerment was 3.60±0.57. The strongest correlation of empowerment was with “open space and experimentation” dimension (r=0.51) and the weakest was with “systematic view” dimension (r=0.39). There were significant differences between empowerment (p=0.023) and “open space and experimentation” dimension (p=0.005) and sex. Also, a significant relation was observed between “systematic view” dimension (p=0.015) and nurses’ employment type. Conclusion: There is a strong relation between organizational learning and its dimensions with empowerment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Organizational Learning, Empowerment, Nurse, Hospital

نویسندگان مقاله محمدعلی عباسی مقدم | mohammad ali abbasi moghadam m a


محمد بختیاری | bakhtiari m


مهدی رعد آبادی | raadabadi m


محمدکریم بهادری | bahadori m
health management research center, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-556-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات