این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱-۶
عنوان فارسی
الگوی برنامه درسی اخلاق پزشکی با رویکرد اسلامی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: تحقیقات گستردهای بهمنظور ارتقای برنامه درسی اخلاق پزشکی انجام و نقدها و مرورهای مفید و متعددی در اینباره منتشر شده، اما هنوز برنامهای متناسب با ویژگیهای فرهنگی و مذهبی ایران طراحی نشده است. هدف این پژوهش، طراحی الگویی مناسب و جامع برای برنامه درسی اخلاق پزشکی با تکیه بر اصول و مبانی نظام اخلاقی و ارزشی اسلام بود. روشها: در این مطالعه کیفی برای آگاهی از وضعیت آموزش اخلاق پزشکی در ایران از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد و دادهها با مصاحبه فردی نیمهساختارمند با 14 صاحبنظر اخلاق پزشکی بهدست آمد. برای تبیین عناصر و ساختار برنامه درسی اخلاق پزشکی در تجارب بینالمللی از روش مرور نظاممند استفاده شد و 18 مقاله از پایگاههای معتبر داده تجزیه و تحلیل شد. با استفاده از روش مطالعه کتابخانهای، شواهد موجود در متون معتبر اسلامی جمعآوری و تحلیل شد.یافتهها: الگوی طراحیشده دارای رویکرد تلفیقی به عناصر برنامه درسی اخلاق پزشکی بود. مهمترین و اولین سطح این الگو مبانی اسلامی بود و در سطح بالاتر، اصول منتجشده از این مبانی قرار داشت. مبانی و اصول اسلامی به اهداف این الگو جهت داد و به مانند صافی مانع ورود عناصر مغایر با ارزشهای اسلامی به برنامه درسی اخلاق پزشکی شد. نتیجهگیری: در پرتو مبانی و اصول برنامه درسی اخلاق پزشکی با رویکرد اسلامی و توجه به مولفههای برنامه درسی رسمی و برنامه درسی پنهان مطابق با اهداف این الگو میتوان به تربیت اخلاقی و یادگیری مهارتها و صلاحیتهای اخلاق پزشکی دست یافت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق پزشکی، برنامه درسی، اسلام
عنوان انگلیسی
Pattern of medical ethics curriculum with Islamic approach
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Extensive research has been done to promote the medical ethics curriculum and several useful reviews and criticism have been published in this regard. However, no curriculum which is proportionate to our country's cultural and religious characteristics has been designed yet. So, the aim of this study was to design an appropriate and comprehensive pattern for medical ethics curriculum relying on Islam’s ethics and value principles. Methods: In this qualitative study, qualitative content analysis was used to examine the status of medical ethics education in Iran. Data was obtained using individual structured interview with 14 medical ethics authorities. In order to explain the elements and structure of the medical ethics curriculum in the international experiences, systematic review was used and 18 articles from the valid databases were analyzed. Using the library research, the evidence available in the reliable Islamic texts was gathered. Results: The designed pattern had a combinative approach toward the medical ethics curriculum elements. The most significant and the first level of the present pattern were Islamic basics and principles and in the higher level were the principles derived from these basics and essentials. Islamic principles and essentials directed the purposes of the present pattern and turned out to be like a filter to prevent the entrance of the elements inconsistent with Islamic values into the medical ethics curriculum . Conclusion: It is possible to achieve the ethical education and learning of skills and qualifications of medical ethics in light of medical ethics curriculum principles and essentials with an Islamic approach and considering the elements of the formal curriculum and implicit curriculum according to the goals of this pattern.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethics, Medical, Curriculum, Islam
نویسندگان مقاله
مرتضی خاقانی زاده | khaghanizade m
“medicine amp;amp; religion research center” amp;amp; “faculty of nursing”, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
حسن ملکی | maleki h
محمود عباسی | abbasi m
عباس عباس پور | abbaspour a
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-26-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات