این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۷-۱۲

عنوان فارسی مقایسه روش‌های تدریس "مبتنی بر مورد" و "سخنرانی"؛ دیدگاه دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله اهداف: یکی از راه‌های بهبود آموزش پرستاری، تغییر شیوه‌های آموزشی از روش‌های سنتی به روش‌های نوین و دانشجومحور است. هدف این مطالعه، بررسی اجرای روش تدریس مبتنی بر مورد و مقایسه آن با روش سخنرانی بر میزان یادگیری و رضایت دانشجویان پرستاری بود. روش‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی در سال 1390 در دانشکده پرستاری و مامایی زنجان انجام شد و همه 30 دانشجوی ترم 6 پرستاری به روش سرشماری به مطالعه وارد شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده شد. این پرسش‌نامه شامل دو بخش مشخصات جمعیت‌شناختی و 20 سئوال در خصوص مقایسه ویژگی‌های تدریس مبتنی بر مورد با روش سخنرانی بود. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون‌های آماری توصیفی و آزمون‌های T مستقل و مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: مهم‌ترین ویژگی تدریس مبتنی بر مورد از دیدگاه دانشجویان افزایش درک مطلب دانشجویان نسبت به روش سخنرانی بود. 7/66% دانشجویان روش تدریس مبتنی بر مورد را در کل بهتر از روش سخنرانی ارزیابی کردند و از این روش رضایت خیلی بالایی (8/1±38/8 از 10) داشتند. تفاوت معنی‌داری بین میانگین رضایت دانشجویان براساس جنسیت مشاهده نشد (05/0>p).نتیجه‌گیری: از نظر دانشجویان پرستاری روش تدریس مبتنی بر مورد در مقایسه با روش سخنرانی بهتر است و کارآیی بیشتری دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری، تدریس، سخنرانی

عنوان انگلیسی Comparison of case-based and lecture teaching methods the viewpoint of nursing student
چکیده انگلیسی مقاله Aims: One way to improve nursing education is to shift from the traditional teaching methods into modern student-based ones. The aim of the present study was to investigate the effect of the implementation of the case-based teaching method and comparing it with lecture method on the amount of nursing students’ learning and satisfaction. Methods: This quasi-experimental study which was conducted in Zanjan Faculty of Nursing & Midwifery in 2010, all 30 senior nursing students were included in the study. For data collection a researcher-made questionnaire was used. The given questionnaire consisted of two sections including demographic characteristics and 20 questions regarding the comparison of the features of case-based teaching method with lecture. Data was analyzed using SPSS 16 and descriptive statistical tests, independent T test and Chi Square test. Results: In students’ point of view, the most important characteristic of the case-based teaching method was students’ increased reading comprehension compared with lecture. Moreover, 66.7% of students evaluated the case-based teaching method to be, in general, better than lecture method and had considerably higher satisfaction of it (8.38 ± 1.8 out of 10). No significant difference was observed between the students’ satisfaction mean based on gender (p>0.05). Conclusion: In nursing students’ standpoint, the case-based teaching method is better and enjoys more efficacy than lecture method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning, Teaching, Lecture

نویسندگان مقاله منصور غفوری فرد | ghafourifard m
department of internal surgery, faculty of nursing amp;amp; midwifery, zanjan university of medical sciences, zanjan, iran
گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)

حمیدرضا حریریان | haririan h


علی آقاجانلو | aghajanloo a


رضا قانعی | ghanei r



نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-386-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات