این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۳
عنوان فارسی
پزشکی مبتنی بر شواهد در طب سنتی ایران؛ تمهیدات و تهدیدات
چکیده فارسی مقاله
اهداف: با توجه مجدد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محافل دانشگاهی کشور به طب سنتی ایران، شناسایی منابع معتبر و استفاده از شواهد مستند و قابل اطمینان برای آموزش دانشجویان و درمان بیماران ضروری است. بنابراین این مطالعه بهمنظور مشخصکردن تمهیدات و تهدیدات پیش رو و راهکارهای لازم برای بهکارگیری یا افزایش کاربرد طب مبتنی بر شواهد در طب سنتی ایران صورت گرفت.روشها: این پژوهش کیفی به روش تحلیل محتوی، با استفاده از روش مصاحبه عمیق، انفرادی و رودررو، در سال 1390 به بررسی دیدگاه صاحبنظران طب سنتی ایران پرداخت. نمونهگیری بهصورت هدفمند آغاز و تا رسیدن به اشباع اطلاعات ادامه یافت و در مجموع 13 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختارمند با تعدادی سئوال باز بود که توسط یکی از پژوهشگران انجام شد.یافتهها: درونمایههای بهدستآمده در 3 دسته اصلی فرصتهای موجود در بهکارگیری طب مبتنی بر شواهد (رویکرد جهانی به طب سنتی، استقبال مسئولان و دانشگاهها، وجود اساتید علاقمند و ...)، تهدیدهای پیشرو در بهکارگیری طب مبتنی بر شواهد (عدم وجود برنامه راهبردی مشترک، کمبود استاد و ...) و الزامات و راهکارهای پیشنهادشده در بهکارگیری طب مبتنی بر شواهد (الگوبرداری از کشورهای همسایه، تغییر نگرش اساتید و ...) قرار گرفت.نتیجهگیری: تمامی صاحبنظران طب سنتی در ایران بر ضرورت بهکارگیری طب مبتنی بر شواهد در طب سنتی ایران و دانشکدههای طب سنتی تاکید دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طب مبتنی بر شواهد، طب سنتی، پژوهش کیفی
عنوان انگلیسی
Evidence-based Iranian traditional medicine schemes and threats
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Identifying the reliable resources and using documented and valid evidence for students’ training and patients’ treatment is essential considering the reconsideration of Iranian traditional medicine by Iran Ministry of Health, treatment and medical education. Therefore, the present study was conducted to specify the measures and threats and the necessary solutions for application or enhancement of the application of evidence based medicine in Iranian traditional medicine. Methods: This qualitative study addressed the view of Iranian traditional medicine experts by content analysis method and using a semi -structured, deep and face-to-face interview in 2011. Sampling was initiated in a purposive way and continued up to achieving the information saturation and totally 13 individuals interviewed. Data collection tool was a semi-structured interview consist a number of open questions performing by one of the researchers. Results: The obtained themes were classified into three main categories: existing opportunities in the application of evidence-based medicine (Global approach to traditional medicine, the authorities and universities’ welcome, presence of interested teachers etc.), existing threats in the application of evidence-based medicine (lack of a common strategic program, lack of teachers, etc.) and requirements and proposed approaches in the application of evidence-based medicine (benchmarking of neighboring countries, teachers’ changing of insight, etc.). Conclusion: All of the authorities of traditional medicine in Iran emphasize the necessities of the application of evidence-based medicine in Iran traditional medicine and also traditional medicine faculties.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شعله بیگدلی | bigdeli s.
غلامرضا کردافشاری | kordafshari g
سید کامران سلطانی عربشاهی | seyed kamran soltani arabshahi s k
محمدرضا شمس اردکانی | mohammad reza shams ardakani m r
حوریه محمدی کناری | mohammadi kenari h
educational development office, faculty of traditional medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دفتر توسعه آموزش، دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-452-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات