این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۳۷-۴۲
عنوان فارسی
نگرش دانشجویان پزشکی به برنامههای درسی علوم پایه سنتی و ترکیبی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: بررسی نگرش دانشجویان رشته پزشکی به این رشته تحصیلی نقش موثری در برنامهریزیهای کشوری و ارزیابی برنامههای آموزشی دارد. این مطالعه با هدف تعیین نگرش دانشجویان نسبت به برنامههای آموزشی سنتی و ادغامیافته علوم پایه پزشکی، انجام شد. روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1390 در کلیه دانشجویان پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی انجام شد و 200 دانشجوی پزشکی در مقطع کارورزی به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دانشجویان منتخب از دانشگاه علوم پزشکی تهران در گروه برنامه آموزشی سنتی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گروه برنامه آموزشی ادغامی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه خودایفا و استانداردشده برای تعیین نگرش دانشجویان پزشکی بود. تجزیه و تحلیل آماری دادهها با نرمافزار SPSS 17 و با استفاده از آزمون T مستقل برای مقایسه گویههای 9گانه پرسشنامه در دو دانشگاه انجام شد. یافتهها: اختلاف معنیداری در نگرش دانشجویان دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی در گویههای 1، 3، 4، 5، 7 و 9 مشاهده نشد (05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
نگرش، آموزش پزشکی، دانشجوی پزشکی، برنامه درسی
عنوان انگلیسی
Medical students’ attitudes to traditional and integrated basic sciences curriculums
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Studying the medical students’ attitudes to their academic major is significant in the improvement of the national planning and evaluation of the curriculum. This study was an attempt to investigate the students’ attitudes toward the traditional and integrated basic sciences curriculum. Methods: This descriptive-cross sectional study was conducted in 2010 in all of Tehran and Shahid-Beheshti Universities of Medical Sciences and 200 internship medical students were selected using simple random sampling. The students selected from Tehran University of Medical Sciences were assigned to the traditional curriculum and students of Shahid-Beheshti University of Medical Sciences were assigned to the integrated curriculum. Data collection tool was standardized self-administered questionnaire to examine the medical students’ attitude. Statistical analysis of data was done using SPSS 17 software as well as independent T-test to compare the 9 items of the questionnaire in two mentioned universities. Results: For both of Tehran and Shahid-Beheshti Universities of Medical Sciences, no significant difference was observed between the students’ attitude regarding the items 1, 3, 4, 5, 7 and 9 (p>0.05). However, concerning items 2, 6 and 8, there was a significant difference. Moreover, for items 6 and 8, between the boy students and for item 1, between the girl students of two universities significant difference was observed. Conclusion: In spite of the lack of positive attitude toward the real importance of the basic sciences, medical students are more interested in the integrated teaching of basic sciences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attitude, Education, Medical, Medical Student, Curriculum
نویسندگان مقاله
جلیل کوهپایه زاده | kuhpayehzadeh j
سعیده دریازاده | daryazadeh s
department of medical education, faculty of medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
کامران سلطانی عربشاهی | soltani arab shahi k
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-477-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات