این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۴۳-۴۸

عنوان فارسی ارزیابی عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، با استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM
چکیده فارسی مقاله اهداف: نظام آموزش عالی هر کشور، نقش اصلی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را بر عهده دارد. هدف از انجام این پژوهش، تعیین امتیاز خودارزیابی عملکرد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم براساس مدل تعالی سازمانی EFQM بود. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 207 نفر از مدیران، کارشناسان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در سال 1390 با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی‌شده انتخاب شدند. از پرسش‌نامه تعالی سازمانی EFQM تعدیل‌شده برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. پردازش و تحلیل داده‌ها از نرم­افزار SPSS 16 و آزمون T استودنت استفاده شد. یافته‌ها: میانگین امتیاز خودارزیابی دانشگاه در حوزه توانمندسازها 229 و در حوزه نتایج 233 بود. بیشترین امتیاز کسب‌شده در حوزه توانمندسازها مربوط به معیار رهبری (22/2±80/4) و کمترین امتیاز مربوط به معیار خط مشی و استراتژی (18/2±41/4) بود. معیارهای نتایج جامعه بیشترین (28/2±08/5) و نتایج کارکنان کمترین (18/2±10/4) امتیاز حوزه نتایج را کسب کردند. نتیجه‌گیری: از نظر مدیران، اعضای هیات علمی و کارشناسان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم 462 از 1000 امتیاز ممکن مدل تعالی سازمانی EFQM را به‌دست می‌آورد و از نظر تعالی سازمانی در وضعیت متوسط ولی مطلوب قرار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت کیفیت، ارزیابی عملکرد، آموزش عالی

عنوان انگلیسی Performance evaluation of Islamic Azad University, Qom branch, using the EFQM organizational excellence model
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The higher education system of each country plays the major role in economic, social and the cultural development. The purpose of the present study was to determine the performance self-assessment score of Islamic Azad University at Qom Branch based on EFQM Excellence model. Methods: In this descriptive cross-sectional study, 207 staffs of managers, experts and faculty members of Islamic Azad University at Qom Branch were selected using stratified random sampling method in 2011. The modified version of EFQM questionnaire was used for data collection. Data was analyzed using SPSS 16 software and stusent T test. Results: The University’s performance self-assessment mean score in the area of enablers was 229 and in results area was 233. The highest score obtained in enablers’ area was associated with leadership criterion (4.80 ± 2.22) and the lowest score was related to strategy and policy (4.41 ± 2.18). Population results criteria obtained the highest (5.08 ± 2.28) and the staff’s results obtained the lowest (4.10 ± 2.18) scores of the results area. Conclusion: In view of managers, experts and faculty members, Islamic Azad University at Qom Branch obtains 462 out of 1000 possible sores of EFQM Excellence Model. Moreover, it is at an average but desirable status.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی خواجه | khajeh m
department of industrial management, faculty of human sciences, qom branch, islamic azad university, qom, iran
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی قم (Islamic azad university of ghom)

هادی سلامی | salami h



نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-486-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات