این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۴۹-۵۴
عنوان فارسی
کیفیت خدمات آموزشی؛ فاصله وضع موجود و مطلوب
چکیده فارسی مقاله
اهداف: یکی از مشکلات اساسی که دانشگاههای علوم پزشکی باید به آن توجه داشته باشند، ایجاد سیستم منسجم برای ارایه خدمات مطلوب و استفاده از روشهای راهبردی بهمنظور افزایش کیفیت خدمات است. این پژوهش با هدف ارزیابی و تعیین شکاف کیفیت خدمات آموزشی ارایهشده به دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به روش سروکوال انجام شد. روشها: این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی در جامعه آماری 382 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد و 73 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد سروکوال در ابعاد 5گانه فیزیکی ، تضمین، پاسخگویی، قابلیت اطمینان و همدلی جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار آماری SPSS 16 و به کمک آمار توصیفی و آزمونهای T تکمتغیره و T دو نمونه همبسته انجام گرفت. یافتهها: میانگین کیفیت کلی خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان 75/0±68/2 و امتیاز هر کدام از ابعاد 5گانه فیزیکی 83/0±79/2، قابلیت اطمینان 85/0±75/2، پاسخگویی 89/0±52/2، تضمین 90/0±75/2 و همدلی 97/0±59/2 و از نظر درونگروهی معنیدار بود. با توجه به امتیازات موجود و مطلوب هر بُعد، کیفیت کلی خدمات آموزشی و ابعاد 5گانه از وضعیت مطلوب فاصله داشت (001/0=p). نتیجهگیری: دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی ارایهشده توسط دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ناراضی هستند و شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب در همه ابعاد 5گانه خدمت عمیق است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
وضعیت آموزشی، مدل سروکوال، انتظارات، ادراکات
عنوان انگلیسی
Educational services quality distance between current and desirable situations
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: One of the main challenges which should be attended by Medical Universities is establishing a coherent system in order to give desirable services and using strategic methods to enhance service quality. The present study was conducted aiming at evaluating and determining the gap of the quality of educational service provided for nursing students of Urmia University of Medical Sciences using SERVQUAL scale. Methods: This descriptive and survey was undertaken on 328 nursing students of Urmia University of Medical Sciences and 73 students were selected using simple random sampling. Data was collected through standard SERVQUAL questionnaire including five dimensions of physical, guarantee, responsibility, reliability and empathy. Data analysis was done by SPSS 16 using descriptive statistics, single-variable T Test and correlated Paired two-sample T-test. Results: In students’ viewpoint, the mean of the general educational services quality was 2.68 ± 0.75 and the scores of each of five dimensions including physical, reliability, responsibility, guarantee, and empathy were 2.79 ±0.83, 2.75±0.85, 2.52±0.89, 2.75±0.90 and 2.59±0.97 , respectively and each was significant in terms of within-group factor. Considering the available and desirable scores of each dimension, the general educational services quality and five dimensions were far from the favorable condition (p=0.001). Conclusion: Students are not satisfied with the quality of the educational services provided by Urmia University of Medical Sciences and the gap between the existing situation and desirable one are deep in all five dimensions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Educational Status, SERVQUAL Model, Perception
نویسندگان مقاله
رقیه بهشتی راد | beheshtirad r
department of educational sciences, faculty of literature amp;amp; human sciences, urmia university, urmia, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
علیرضا قلعه ای | ghaleei a r
حسن قلاوندی | ghalavandi h
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-519-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات