این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۲۱۹-۲۲۲

عنوان فارسی رابطه سطح تحمل ابهام دانشجویان کامپیوتر با سطح نمرات دروس برنامه‌نویسی آنها
چکیده فارسی مقاله اهداف: از آنجایی که برنامه‌نویسی از مهم‌ترین دروس رشته کامپیوتر است، برای راهنمایی بهتر دانشجویان و انتخاب روش مناسب‌تر تدریس، مدرسان باید بدانند که کدام یک از توانایی‌های ذهنی دانشجو تاثیر بیشتری بر یادگیری این دروس دارد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه نمرات دروس برنامه‌نویسی دانشجویان با سطح تحمل ابهام آنها انجام شد. روش‌ها: این پژوهش همبستگی در سال 1391 در 520 دانشجوی ورودی سال‌های 1387 تا 1389 رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه انجام شد. 200 نفر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. از آزمون تحمل ابهام احمدپور برای اندازه‌گیری سطح تحمل ابهام دانشجویان استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS 12 و با استفاده از روش‌های آمار توصیفی، همبستگی پیرسون، آزمون‌ T مستقل و آزمون مجذور کای انجام شد. یافته‌ها: نمرات سطح تحمل ابهام دانشجویان دختر به‌طور معنی‌داری کمتر از دانشجویان پسر بود (017/0=p). بین نمرات سطح تحمل ابهام دانشجویان و مقطع تحصیلی آنها رابطه معنی‌داری وجود نداشت (05/0p). بین نمرات دروس برنامه‌نویسی و سطح تحمل ابهام دانشجویان، رابطه مثبت معنی‌داری وجود داشت (05/0>p). نتیجه‌گیری: سطح تحمل ابهام دانشجویان بر نمرات دروس برنامه‌نویسی آنها موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحمل ابهام، برنامه‌نویسی کامپیوتر، دروس برنامه‌نویسی

عنوان انگلیسی Relationship between the ambiguity tolerance of computer students and their programming grades
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Since programming is one of the most important courses in computer science, for selecting the better teaching method and a better student guidance, a tutor must know that what mental abilities have the most effect on the learning of these lessons. The aim of the present study is to investigate the relationship between students’ programming courses’ grades and their tolerance of ambiguity. Methods: This correlation study was conducted in 2012 among 520 computer students entered Islamic Azad University of Mobarakeh from 2008 to 2010. Two hundred students were selected using stratified random sampling method. The Ahmadpour’s test of ambiguity tolerance was employed to measure the level of students’ tolerance of ambiguity. Data were analyzed using SPSS 12 software, descriptive statistical methods, Pearson correlation, independent T-test and Chi-square test. Results: The girl student’s tolerance of ambiguity was significantly lower than boy students (p=0.017). There was no significant relationship between the ambiguity tolerance grades of students and their academic level (p>0.05). However, there were significant relationships between the second and third programming courses’ grades of students and their academic level and sexuality (p< 0.05). There was a positive significant relationship between student’s programming grades and their level of ambiguity tolerance (p< 0.05). Conclusion: Student’s level of ambiguity tolerance affects their programming courses’ grades.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجید سعیدی مبارکه | majid saeedi mobarakeh
department of computer, faculty of engineering, mobarakeh branch, islamic azad university, mobarakeh, iran
گروه کامپیوتر، دانشکده مهندسی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه (Islamic azad university of mobarakeh)

علیرضا احمدپور | alireza ahmadpour
department of psychology, faculty of psychology, mobarakeh branch, payam-e-noor university, mobarakeh, iran
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، واحد مبارکه، دانشگاه پیام نور، مبارکه، ایران


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-287-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات