این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۲۲۳-۲۲۹
عنوان فارسی
روایی وپایایی پرسشنامه ارزشیابی استادان توسط دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
اهداف: بهمنظور استفاده کارآمد از نظرات دانشجویان برای ارزشیابی عملکرد استادان، باید پرسشنامههایی جامع که دارای سئوالهای تعمیمپذیر و مبین متغیرهای اصلی مورد آزمون باشد، طراحی شوند. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی پرسشنامه ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان بود. روشها: این مطالعه پیمایشی در جامعه دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد و 626 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی از 5 دانشکده انتخاب شدند. برای سنجش روایی هر پرسش فرم ارزشیابی اساتید، از پرسشنامه محققساخته شامل 99 سئوال بستهپاسخ استفاده شد. برای تعیین پایایی با روش ضریب توافق از فرمهای تکمیلشده ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان، 26 نمونه از دانشکده فنی، 42 نمونه از دانشکدههای کشاورزی، علوم پایه و تربیت بدنی و 66 نمونه از دانشکده علوم انسانی به تناسب جمعیت دانشکدهها مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: روایی محتوایی برخی از مولفههای سئوالهای اصلی کمتر از 30% بود و ارتباط کمی با سئوال اصلی داشت. ضریب توافق بهدستآمده برای همه سئوالها بالا بود. در دانشکده فنی- مهندسی، سئوال 11، در دانشکدههای کشاورزی، تربیت بدنی و علوم پایه سئوالات 13 و 14 و در دانشکده علوم انسانی سئوالات 6، 12، 13 و 14 پرسشنامه ارزشیابی از بالاترین توافق برخوردار بودند. نتیجهگیری: روایی محتوایی پرسشنامه ارزشیابی اساتید دانشگاه گیلان در بعضی از سئوالات پایین است. درخصوص پایایی (ضریب توافق) سئوالات پرسشنامه نیز گرچه همه آنها از پایایی بالایی برخوردارند، ولی این درجه توافق از دانشکدهای به دانشکده دیگر متفاوت است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روایی، پایایی، پرسشنامه ارزشیابی، استادان، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Reliability and validity of academic staffs' evaluation questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: It is necessary to design some comprehensive questionnaires with generable questions explaining the main variables of the test in order to use students' views efficiently for the evaluation of academic staffs' performance. So, the aim of the present study was to examine the reliability and validity of the academic staffs' evaluation by students' questionnaire. Methods: This survey research was conducted among Gilan university student in 2009-10 and 626 students were selected using random sampling method from among the five faculties. In order to assess the validity of academic staffs' evaluation questionnaire, a researcher-made questionnaire including 99 closed-ended questions. To determine the reliability using the agreement coefficient from the academic professors' forms completed by students, 26 samples of agricultural faculties, 42 samples of technical faculty, 66 samples of humanities faculty were analyzed according to the population of faculties. Results: The content validity of some components of principal questions was less than %30 and has not a little relationship with the main question. The obtained agreement coefficient was high for all questions. In technical engineering faculty, 11th question and in agricultural faculty, physical education and basic sciences faculties the 13th and 14th questions and in humanities faculty, 6th, 11th, 12th and 13th questions enjoyed the highest agreement. Conclusion: The content validity of Gilan academic staffs' evaluation questionnaire is low for some questions. In terms of reliability (agreement coefficient) of the questionnaire's question, although all were enjoying high reliability, however, this agreement coefficient differs from one faculty to the other one.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه حسینی | fatemeh hosseini
department of educational sciences, faculty of literature amp;amp; human sciences, university of gilan, rasht, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
فاطمه کریمی | fatemeh karimi
department of educational sciences, faculty of literature amp;amp; human sciences, university of gilan, rasht, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-182-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات