این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۲۳۷-۲۴۲

عنوان فارسی تحلیل استنادی پایان‌نامه‌های دانشجویان پزشکی: قبل و بعد از دسترسی به کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی
چکیده فارسی مقاله اهداف: راه‌اندازی کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی یکی از سرمایه‌گذاری‌های علمی کلان طی سال‌های گذشته است. هدف از انجام این مطالعه پی‌بردن به اثربخشی این مداخله علمی از طریق بررسی الگوی استنادی در پایان‌نامه‌های دانشجویان پزشکی طی سال‌های 1386 تا 1389 (یک سال قبل تا دو سال بعد از دسترسی) بود. روش‌ها: این مطالعه مقطعی تحلیلی در سال 1390 روی 219 پایان‌نامه دانشجویان پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دفاع‌شده از فروردین 1386 تا اسفند 1389 به اجرا درآمد و همه موارد به ‌صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات، رونوشتی از بخش منابع و ماخذ پایان‌نامه‌های موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهیه شد. اطلاعات کتاب‌شناختی استنادها براساس نوع منبع، زبان و زمان نشر اثر در برگه‌های ورود اطلاعات ثبت شد. داده‌ها با کمک نرم‌افزار آماری SPSS 16 و آزمون‌های آنالیز واریانس و T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: منابع مورد استفاده و مورد استناد توسط دانشجویان در مجموع 219 پایان‌نامه مورد بررسی 10916 منبع بود. میانگین تعداد منابع مورد استفاده در پایان‌نامه‌های دانشجویان پزشکی طی سال‌های 1386 تا 1389 افزایش داشت. میزان استفاده از کل منابع و همچنین تعداد مجلات مورد استفاده در پایان‌نامه‌ها بین سال‌های 1386 تا 1389 از اختلاف آماری معنی‌داری برخوردار بود (05/0>p). نتیجه‌گیری: افزایش میانگین تعداد منابع مورد استفاده، افزایش سهم مجلات و افزوده‌شدن بر تعداد منابع انگلیسی در پایان‌نامه‌های پزشکی طی سال‌های مذکور، نشان‌دهنده اثرات مثبت بهره‌برداری از کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی ایران بر رفتار استنادی دانشجویان پزشکی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Citation analysis of medical students’ thesis: Before and after accessing to national digital library of medicine
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Introduction of Iranian National Medical Digital Library (INLM) has been a huge investment over recent years. The aim of the present study was to discover the effectiveness of this scientific intervention through examination of citation pattern among medical students' theses during 2007-2010 (one year before and two years after access). Methods: This cross-sectional analytical study was conducted in 2011 on 219 medical students theses, defended from April, 2007 to March 2010, at Babol University of Medical Sciences, and all subjects were included in the study using census method. In order to collect data, a copy of reference section of the theses available in the university main library was provided. Bibliographical information of citations was recorded according to the type of resource, language and time of publication in the data collection sheets. Data was analyzed using SPSS 16 statistical software, ANOVA and independent T-test. Results: The resources used and cited by students were 10916 citations out of the total 219 theses. The mean number of resources used in the medical students' theses had an increase during 2007 to 2010. The rate of whole resources use as well as the number of journals used in the theses from 2007 to 2010 had a significant statistical difference (p< 0.05). Conclusion: The increased mean number of used resources, increased portion of journals and addition of the English references to the medical theses during the mentioned period indicates the positive effect of the exploitation of the INLM on the medical students' citation behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرام تیرگر | aram tirgar
department of social medicine, faculty of medicine, babol university of medical sciences, babol, iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

محمد باقر ابوالقاسمی | mohammad bagher abolghasemi
department of social medicine, faculty of medicine, babol university of medical sciences, babol, iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

موسی یمین فیروز | mousa yaminfirooz
department of general education, faculty of medicine, babol university of medical sciences, babol, iran
گروه آموزش عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-459-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات