این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۲۵۱-۲۵۵
عنوان فارسی
همخوانی ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان و فارغالتحصیلان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: بررسی اعتبار ارزشیابیهای دانشجویی میتواند در پذیرش نتایج این ارزشیابیها نزد اساتید و مدیران موثر باشد. هدف این مطالعه بررسی همخوانی ارزشیابیهایی اساتید توسط دانشجویان و فارغالتحصیلان علوم پزشکی بود. روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی نمرات ارزشیابی 23 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز که در سال تحصیلی 1389 در دانشکده پزشکی به آموزش و تدریس اشتغال داشتند، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان مشتمل بر 15 سئوال 5گزینهای با مقیاس نمرهگذاری لیکرت بود. 15 دانشجوی سال ششم پزشکی (انترن) که در شُرُف فارغالتحصیلی بودند و هیچگونه ارتباطی با اساتید علوم پایه نداشتند بهعنوان فارغالتحصیل پرسشنامههای ارزشیابی را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 18 و آزمونهای T زوجی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: میانگین کلی نمرات ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان و فارغالتحصیلان، اختلاف معنیداری نداشت (45/0=p) و همبستگی بین آنها مثبت و معنیدار بود. ضریب همبستگی بین نمرات ارزشیابی اساتید زن و مرد توسط دانشجویان و فارغالتحصیلان بهترتیب 581/0=r و 611/0=r بود که از نظر آماری معنیدار بود (016/0=p). نتیجهگیری: همبستگی بالایی بین نمرات ارزشیابی اساتید توسط فارغالتحصیلان و دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه وجود دارد که بیانگر ثبات نمرات ارزشیابی اساتید و اعتبار نتایج ارزشیابیهای دانشجویی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
همخوانی، ارزشیابی استاد، دانشجویان، فارغالتحصیلان
عنوان انگلیسی
Concordance of teachers’ evaluation by students and alumni of medical sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: S tudying the validity of student evaluations can be effective in accepting the results of such evaluations by professors and administrators. The aim of this study was to investigate the concordance of professors' evaluation by medical students and graduates. Methods: In this descriptive cross sectional study the evaluation scores of 23 faculty members teaching in Ahvaz Jondishapour University of Medical Sciences in 2010, were evaluated. The data collection tool was a questionnaire of student evaluation of university teachers containing 15 questions with 5-option Likert scale. Fifteen sixth-academic-year students (intern) who were on the verge of graduation with no relationship with basic sciences professors, completed the evaluation questionnaire as graduates. Data were analyzed using SPSS 18 software and paired T tests and Pearson correlation coefficient. Results: The total mean score of professors' evaluation score by students and graduates, had no significant difference (p= 0 .45) and the correlation between them was positive and significant. Correlation coefficient between the evaluation scores of male and female professors by students and graduates were respectively r=0.581 and r=0.611 which was statistically significant (p=0.016). Conclusion: There is a high correlation between the evaluation scores of professors by students and graduates indicates the consistency of the evaluation scores of professors and the validity of the student evaluations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Consistency, Evaluation of Professors, Students, Graduates
نویسندگان مقاله
عبدالحسین شکورنیا | abdolhossein shakurnia
department of immunology, faculty of medicine, jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
مریم طاهر زاده | maryam taherzade
department of evaluating, studies management amp;amp; education development,
گروه ارزشیابی، مدیریت مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
عطاا غدیری | ataollah ghadiri
department of immunology, faculty of medicine, jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-281-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات