این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۲۵۷-۲۶۳

عنوان فارسی شناسایی و تحلیل عوامل حیاتی موفقیت حوزه آموزش در مراکز آموزش عالی با استفاده از نگاشت‌های ادراکی فازی
چکیده فارسی مقاله اهداف : در محیط پویای کنونی، سازمان‌های آموزشی باید با رفتاری فعال و پویا محیط خود را با نگاهی جامع رصد کنند و عوامل دستیابی به اهداف خود را در این محیط شناسایی نمایند. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی، بررسی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر موفقیت حوزه آموزش دانشکده‌های فنی و مهندسی به روش FCM بود. روش‌ها : پس از بررسی ادبیات پژوهش و شناسایی عوامل موثر در موفقیت حوزه آموزش دانشکده‌های فنی و مهندسی، نمونه­ای 36 نفری که به روش نمونه­گیری قضاوتی هدفمند از میان اساتید و مدیران انتخاب شده بودند، به شناسایی عوامل نهایی پرداختند. روایی محتوایی پرسش‌نامه به روش لاشه و همچنین پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (81/0) تایید شد. پس از طبقه‌بندی عوامل نهایی در 7 بخش، روابط علی بین عوامل و میزان تاثیر آنها بر یکدیگر با کمک 12 نفر از خبرگان تعیین شد. از نرم­افزارهای FCMapper 1 و Pajek 64 برای رسم FCM استفاده شد. یافته‌ها : از نظر شاخص مرکزیت (مجموع تاثیرپذیری و تاثیرگذاری)، مفاهیم "توانمندسازی دانشجو"، "اعتبار و وجهه دانشگاه"، "بودجه دریافتی دانشکده"، "هماهنگی آموزش با نیاز جامعه"، "جذب و حفظ استاد برتر"، "توانایی علمی و به‌روزبودن استادان"، "آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مناسب و دردسترس"، "تعداد رشته‌های تحصیلی برگزارشده" و "هدف 10ساله"، مرکزی‌ترین مفاهیم بودند . نتیجه‌گیری: FCM ابزاری کارآمد و مفید برای تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر مفاهیم و اهداف است و می‌تواند متغیرهای زبانی فازی را به وزن‌هایی تبدیل نماید و از آنها در مدل‌سازی استفاده کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identification and analysis of critical success factors in higher education using fuzzy cognitive maps
چکیده انگلیسی مقاله Aims: In current dynamic environment, educational organizations have to screen their environment actively and dynamically, and detect their goals achieving parameters in it. The purpose of this research was to recognize, analyze and categorize the effective factors on success of educational field of engineering faculties by FCM method. Methods: After analyzing the field literature and recognizing the effective factors of educational success in engineering faculties, 36 persons who were selected by judiciary purposeful sampling method among managers and teachers, recognized and selected the final effective factors. Content validity and reliability (Cronbach’s alpha methods) of the questionnaire were confirmed. After categorizing the final factors in 7 parts, the causal relation of the factors and their effect level was determined by 12 experts. FCMapper 1 and Pajek 64 softwares were used to draw FCM. Results: According to centrality characteristics (sum of effectiveness and affectedness) , ”university students empowerment“, “university reliability“, ”faculty incoming budget“, “cooperation of education and social needs“, ”absorbing and remaining of better teachers“, “teachers’ scientific power and update“, ”proper and achievable laboratories and workshops“, “amount of educational fields“ and “ten-year goal” were the most central concepts. Conclusion: FCM is an effective and advantageous instrument for analyzing the effective factors of concepts and goals and can change the fuzzy linguistic parameters to some weights and use them for modeling.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسلم آرمان مهر | moslem armanmehr
department of industrial engineering, faculty of technics amp;amp; engineering, imam hossein university, tehran, iran
گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)

حسن جهانشاهی | hassan jahanshahi
department of industrial engineering, faculty of technics amp;amp; engineering, imam hossein university, tehran, iran
گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)

ضیایالدین قاضی زاده فرد | zeiyaeddin gazizade fard
department of industrial engineering, faculty of technics amp;amp; engineering, imam hossein university, tehran, iran
گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)

امیر تربتی | amir torbati
department of industrial engineering, faculty of technics amp;amp; engineering, imam hossein university, tehran, iran
گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)

محمد رحیمی پور | mohammad rahimipour
department of industrial engineering, faculty of technics amp;amp; engineering, imam hossein university, tehran, iran
گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-305-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات