این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۲۶۵-۲۷۳
عنوان فارسی
جایگاه کتابهای درسی الکترونیک در نظامهای آموزشی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تعامل یکی از ویژگیهای اساسی کتابهای درسی الکترونیکی است که وجه تمایز اصلی بین کتابهای چاپی با سنتی نیز بهشمار میرود. پژوهشهای مختلف نشان میدهند که افراد مختلف 60% از آنچه را که با آن تعامل داشتهاند به یاد میآورند. این جمله موید نقش اساسی، تعامل در طراحی محیطهای یادگیری و مواد آموزشی است. مبانی نظری و پیشینه پژوهشی نشان میدهد که اگرچه تفاوتهای بارزی بین کتابهای سنتی و الکترونیکی، بهویژه از نظر اصول طراحی وجود دارد، ولی به هنگام تهیه کتابهای درسی الکترونیک، اصول طراحی تعامل و مشارکت کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین این در این مقاله با استخراج مطالب و نظرات مختلف، به معرفی تعاملات ممکن و بسترهای مناسب طراحی تعاملی کتاب های درسی الکترونیکی پرداخته شده است. هدف از این پژوهش بررسی نقش و جایگاه تعامل در کتاب درسی الکترونیک و ارایه رهنمودهای کاربردی برای طراحی مناسب آنها بود. نتیجهگیری: عنصر تعامل، یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار در کتابهای درسی الکترونیک و مورد تایید پژوهشهای مختلف است که این مهم، دقت و توجه طراحان و تولیدکنندگان کتاب الکترونیک را ایجاب میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کتاب درسی، کتاب درسی الکترونیکی، تعامل، مشارکت، طراحی
عنوان انگلیسی
Electronic textbooks’ position in educational systems
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Interaction is one of the basic features of electronic textbooks, that is considered to be the main distinction between the print and traditional books as well. Various studies have shown that various people recall 60 percent of what they had interaction with. This confirms the essential role of "Interaction" in the design of learning environments and educational materials. Theoretical fundamentals and research literature show that in spite of significant differences between traditional and electronic books , especially in terms of design principles however, when preparing electronic textbooks, design principles of interaction and participation has been less considered. So, extracting different comments and issues, the present article has introduced the possible interactions and suitable beds for interactive e-books design. This study was conducted aiming at investigating the role and place of interaction in the electronic textbook and providing practical guidance for proper design. Conclusion: Interaction is one of the major influential elements in electronic textbook which is confirmed by several studies that necessitates the precision and attention of designers and producers of electronic textbooks.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عیسی رضایی | esa rezaee
department of basic sciences, faculty of medical sciences, ardebil university of medical sciences, ardebil, iran
گروه علوم پایه، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل (Ardabil university of medical sciences)
شبنم نثری | shabnam nasri
department of educational technology, faculty of psychology amp;amp; educational sciences, allame-tabatabayee university, tehran, iran
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-276-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مروری سیستماتیک
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات