این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۱۴۳-۱۴۷

عنوان فارسی رابطه تفکر انتقادی و ابعاد آن با شادکامی و عزت نفس اجتماعی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله اهداف: امروزه، هدف آموزش علم تربیت افرادی است که بتوانند خود را با شرایط مختلف سازگار نمایند، به شیوه‌ای انعطاف‌پذیر به تفکر بپردازند، دارای تفکر خلاق باشند، به‌صورت چندبُعدی مساله‌گشایی کنند، از مهارت‌های فرآیند دانش در حل مساله استفاده نمایند، به جهان از زاویه دید یک دانشمند بنگرند و دیگران را محترمانه بپذیرند و عقاید متفاوت با خود را تحمل کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تفکر انتقادی و ابعاد آن با شادکامی و عزت نفس اجتماعی در دانشجویان انجام شد.روش‌ها: این پژوهش بنیادی و توصیفی در سال 1390 به‌صورت مقطعی در 200 دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاه پیام نور کنگاور اجرا شد. ابزار مورد استفاده پرسش‌نامه شادکامی آکسفورد، پرسش‌نامه تفکر انتقادی ریکتس 2003 و پرسش‌نامه عزت نفس اجتماعی لاوسون، مارشال، مک‌گراث 1979 بودند. داده‌ها به‌کمک نرم‌افزار آماری SPSS 18 و با استفاده از آزمون T مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام تجزیه و تحلیل شدند.یافته‌ها: بالاترین میانگین در متغیرهای مورد بررسی مربوط به عزت نفس اجتماعی (27/62±162) و پایین‌ترین میانگین مربوط به بالندگی (5/04±30) بود. بین متغیرهای پژوهش، همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود داشت و تنها بین بالندگی و شادکامی رابطه معنی‌دار مشاهده نشد. تفکر انتقادی و ابعاد آن (به‌جز بالندگی) ‌قادر به پیش‌بینی شادکامی و همچنین قادر به پیش‌بینی عزت نفس اجتماعی بودند.نتیجه‌گیری: تفکر انتقادی می‌تواند نقش اساسی در شادکامی و عزت نفس اجتماعی دانشجویان ایفا کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، عزت نفس اجتماعی، شادکامی

عنوان انگلیسی Relationship of critical thinking and its dimensions with university students’ social self-esteem and happiness
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Nowadays, the aim of the science education is to train individuals who can adapt to different conditions, contemplate in a flexible manner, have creative thinking, solve problem multi-dimensionally, use knowledge process skills while solving the problems, consider the world by a scientist’s point of view, embrace others respectfully and tolerate different ideas. The present study was conducted aiming at investigating the relationship between critical thinking and its dimensions with happiness and social self-esteem in students.Methods: This descriptive cross-sectional study was undertaken on 200 postgraduate students in Kangavar Payam-e-Noor University in 2011. The instruments used were Oxford happiness questionnaire, Ricketts critical thinking questionnaire (2003), and the Lawson, Marshall, & McGrath social self esteem. Data were analyzed using SPSS 18 statistical software and independent T-test, Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis.Results: The highest mean among variables was associated with social self-esteem (162±27.62) and the lowest one was related to the growth (30±5.04). There was a positive and significant correlation between research variables. No significant relationship was observed just between growth and happiness. Critical thinking and its dimensions (except for growth) were able to predict happiness as well as social self-esteem.Conclusion: Critical thinking play principal role in happiness and social self-esteem in college students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Critical Thinking, Social Self-esteem, Happiness

نویسندگان مقاله برزو امیرپور | borzoo amirpour
department of psychology, faculty of literature amp;amp; human sciences, kangavar branch, payam-e-noor university, kangavar, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کنگاور، دانشگاه پیام نور، کنگاور، ایران


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-312-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات