این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۱۵۷-۱۶۱
عنوان فارسی
کیفیت تدریس اعضای هیات علمی بر اساس مقیاس مایکورس از دیدگاه دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
اهداف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی کیفیت تدریس اعضای هیات علمی براساس مولفههای مقیاس مایکورس (مدیریت کلاس، رفتار مناسب کلاسی، تمرکز و حفظ توجه به درس، آمادهکردن مرور و تمرین، مهارتهای پرسشگری، استفاده از روشهای مختلف آموزش، برقراری جو مثبت و میزان بیان راهبردهای حل مساله در کلاس) از دیدگاه دانشجویان بود.روشها: این پژوهش، مطالعهای توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان دختر ترم هفتم و هشتم کارشناسی پیوسته دانشگاه شاهد در نیمسال دوم سال تحصیلی 90-1389 بود. 90 نفر از این دانشجویان بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه مقیاس مایکورس استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی توسط نرمافزار آماری SPSS 20 انجام شد. با توجه به دامنه نمرهگذاری گویهها (صفر تا 5) و محاسبه نمره کلی مولفهها برحسب این دامنهها، میانگین فرضی جامعه 5/2 در نظر گرفته شد.یافتهها: از دیدگاه دانشجویان، مولفههای میزان تحقق تکنیکهای مدیریت کلاس، میزان حفظ رفتار مناسب، میزان آمادهکردن مرور و تمرین، میزان نمایش مهارتهای پرسشگری و مولفه میزان برقراری جو مثبت در کلاس از سوی اعضای هیات علمی در حد متوسط، مولفههای میزان تمرکز و حفظ توجه و میزان بیان راهبردهای حل مساله در حد بالا و مولفه میزان استفاده از روشهای مختلف آموزش در حد پایین بود.نتیجهگیری: کیفیت تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد در بیشتر مولفههای مقیاس مایکورس (5 مولفه) از دیدگاه دانشجویان در حد متوسط ارزیابی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Faculty members’ teaching quality based on the Mycourse scale from the student’s viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: The purpose of the present study was to investigate the quality of faculty members’ teaching based on Mycourse scale components (the techniques of classroom management, appropriate class behavior, focus and maintain the attention to the lesson, prepare a review and exercise, inquirer skills, using different methods of training, establishing a positive atmosphere in the class and the rate of problem-solving strategies expression in the class) from students point of view.Methods: This study is a descriptive survey. The study population consisted of all female undergraduate students studying 7th and 8th semesters in the second academic year of 2010-11. Among them, 90 students were randomly selected. For data collection, Mycourse scale questionnaire was used. Data analysis was done at the descriptive and inferential levels using SPSS 20 statistical software. Considering the items scoring range (0 to 5) and calculation of the components’ total score using these ranges, the assumed mean of the population considered to be 2.5.Results: From the students’ perspective, the components of the rate of the realization of classroom management techniques, the rate of maintaining an appropriate behavior in class, the amount of preparing the review and exercise, the level of exhibiting inquirer skills and the amount of establishing a positive atmosphere in the class by faculty member were at an average level, and the components of concentration and maintaining attention, and the amount of expressing the problem solving strategies were at a high level and the component of the amount of using various methods of training was at a low level.Conclusion: The quality of faculty members’ teaching of Shahed University is evaluated to be an average level in terms of the majority of Mycourse scale components (five components) from the students’ point of view.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن فرمهینی فراهانی | mohsen farmahini farahani
department of educational sciences, faculty of human sciences, shahed university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
فاطمه ضیاییان علیپور | fatemeh ziaeiyan alipour
department of educational sciences, faculty of human sciences, shahed university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-392-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات