این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۱۷۷-۱۸۱
عنوان فارسی
میزان آمادگی یادگیری خودراهبر در دانشجویان رشته پزشکی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: در جهان امروز که دانش دایماً در حال تغییر و ارتقاست و سروکار داشتن با مفاهیم نوظهور و تازه، جنبهای مهم در رویارویی با بیماران است، مهارتهای یادگیری خودراهبر برای موفقیت فراگیران در حرفه پزشکی ضروری است. این پژوهش با هدف بررسی میزان آمادگی یادگیری خودراهبر دانشجویان پزشکی (مقاطع علوم پایه، فیزیوپاتولوژی و کارآموزی) انجام شد.روشها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 182 نفر از دانشجویان پزشکی (مقاطع علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی) به روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای از میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در بهمن تا اسفندماه 1390 انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه "آمادگی یادگیری خودراهبر فیشر" با شاخصهای سن، جنسیت، معدل دیپلم، نمره علوم پایه، مقطع تحصیلی و معدل تا زمان مطالعه بود. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS 19 و آزمون T مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و آماره کوهن انجام شد.یافتهها: دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر از مهارت خودمدیریتی بهتری برخوردار بودند و نمره کل یادگیری خودراهبر بهتری داشتند. ارتباط معنیداری بین ویژگیهای فردی و حرفهای دانشجویان و مهارتهای یادگیری خودراهبر مشاهده نشد.نتیجهگیری: مهارت خودمدیریتی و همچنین نمره کل یادگیری خودراهبر در دانشجویان دختر و پسر متفاوت است و در پسران وضعیت بهتری دارد. ویژگیهای فردی و حرفهای دانشجویان تاثیری در مهارتهای یادگیری خودراهبر ایشان ندارد. دانشجویان هنوز ترجیح میدهند مواد درسی را از طریق فعالیتهایی با راهنمایی استاد یاد بگیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری خودراهبر، دانشجویان پزشکی، یادگیری مادامالعمر
عنوان انگلیسی
Level of self-directed learning readiness in medical students
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: In the present world in which knowledge is constantly changing and developing, and dealing with new and novel concepts is an important aspect in confronting with patients, self-directed learning skills are essential for success of learners in the medical profession. The present study was conducted aiming at investigating the self-directed learning readiness of medical students (basic sciences, pre-clinical, and clerkship levels).Methods: In this descriptive analytical study, 182 medical students (basic sciences, pre-clinical, and clerkship levels) were selected using random-stratified sampling from among Students of Tehran University of Medical Sciences in February to March 2012. The research tool was Fischer’s Self-directed Learning Readiness Scale (SDLRS) with age, gender, diploma Grade Point Average (GPA), basic science score, the educational degree and average of lessons before participation in the study. Data was analyzed using SPSS 19 Software and independent T-test, Pearson correlation coefficient and Cohen statistics.Results: Male students enjoyed better self-management skill than female students and had better self-directed learning grades. There was no significant relationship between personal and professional characteristics and self-directed learning skills.Conclusion: Self-management skill and also the self-directed learning total score differ in male and female students, observing in better status in male students. Students' personal and professional characteristics have no significant effect on their self-directed learning skills. Students still prefer to learn the academic materials through activities and tasks which are guided by their teachers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self-Directed Learning, Medical Students, Lifelong Learning
نویسندگان مقاله
لیلا نعیمی | leila naeimi
department of medical education, faculty of medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
شعله بیگدلی | shoaleh bigdeli
“center for educational research in medical sciences cerms ” and “department of medical education, faculty of medicine”, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
کامران سلطانی عربشاهی | kamran soltani arabshahi
”center for educational research in medical sciences cerms ” and “department of medical education, faculty of medicine”, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-450-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات